Regional rutine for arkivering i personalmapper v. 1.1

Hensikt og omfang

Felles prosedyre for arkivering av dokumenter i personalmapper. Prosedyren skal sikre at all arkivverdig dokumentasjon om den ansattes arbeidsforhold registreres i arkivsystemet.

 

Prosedyren gjelder for ansatte som har tjenstlig behov for tilgang og/eller registrering av personaldokumentasjon.

 

Helse Midt-Norge er jf. arkivloven § 6 pliktig å ha arkiv.

 

Prosedyren skal sikre ivaretagelse av regler iht. arkivloven, Riksarkivarens forskrift, forvaltningslovenoffentlighetslovenpersonopplysningsloven (GDPR), helseforetaksloven, Forskrift om behandling av personopplysninger - og NOARK.

 

Oversikt over personalmappestrukturen

Personalmappe 1 – P1 - Tittel: Personalmappe Fornavn Etternavn

– Arbeidsavtaler – Forlengelser – Opphør – Administrasjon av arbeidsforhold

Personalmappe 2 – P2 - Tittel: Personalmappe IA Fornavn Etternavn 

– Sykefravær – HMS – IA

Personalmappe 3 – P3 - Tittel: Personalforhold Fornavn Etternavn

                                               – Andre personalforhold – Disiplinærsaker – Advarsel – mm

 

Ansvar/tilgang til personalmapper

Til grunn for tilgangsstyring- og kontroll legges GDPRs prinsipper om tjenstlige behov (berettiget interesse utfra formål).

Arbeidsbeskrivelse

Alle arbeidstakere med arbeidsavtale skal ha personalmappe.

Jf. offl. loven § 13 og fvl. § 13 1. ledd blir alle mappene unntatt offentlighet.

Det skal ikke opprettes personalmapper til følgende ansatte:

Hospitanter, studenter/elever/konsulentinnleie som er her i kortere perioder.

Hva skal dokumenteres i rekrutteringssaken kontra personalmappene

-          Se egen rutine for rekrutteringssaker ved Helse Midt-Norge.

 

 Tilgangsstyring

-           Tilgangskodene knyttet til personalmappene P1 gis automatisk til ledere via integrasjon til MIM.

-           Tilgangskode til P2 og P3 tildeles manuelt etter bestilling til arkiv.     

-           Man skal kun søke opp personalmapper man har tilgang til ved tjenstlig behov. Det føres logg over hvem som har vært inne i mappen og lest.

-           Manuell bestilling av tilgang: Send epost til brukerstøtte Elements frem til ny tilgangsadministrasjon er tilgjengelig.

 

 

Opprettelse av og tilgang til personalmapper

Personalmappe 1 – P1 - Tittel: Personalmappe Fornavn Etternavn

-         Opprettes automatisk via integrasjon til MIM

o   for ansatte som oppfyller kravene for å ha personalmappe

-         Baserer seg på informasjon om den ansatte som er lagt inn i PRS

-         Dokumentasjon i personalmappene legges inn manuelt av ansattes leder eller den med delegert myndighet

 -    HR/Lønn skal ha full tilgang for å lese og legge inn dokumentasjon de mottar

Personalmappe 2 – P2 - Tittel: Personalmappe IA Fornavn Etternavn 

-          Opprettes av Arkiv/HR/leder ved første korrespondanse

-      Dokumentasjon i personalmappene legges inn manuelt av ansattes leder eller den med delegert myndighet

-          HR/Lønn skal ha full tilgang for å lese og legge inn dokumentasjon de mottar

Personalmappe 3 – P3 - Tittel: Personalforhold Fornavn Etternavn

-          Opprettes ny P3-mappe for hvert forhold

-          Opprettes ved første korrespondanse

-          Leder med personalansvar/HR

 

 

Registrering av personalmapper

 Personalmappe 1

Arbeidsavtaler – Forlengelser – Opphør – Adm. av arbeidsforhold

Tittel

Personalmappe Fornavn Etternavn

Status

Under behandling

Saksansvarlig

Leder med personalansvar

Arkivdel

Personalarkiv - aktiv

Saksmappetype

Personalmappe P1

Tilgangskode

P1

Lovhjemmel

Off.l. §13, jfr fvl  §13 1.ledd nr.1

Hjemmel kan byttes ved behov avhengig av dokumentets innhold

Obsdato

Obsdato fylles ut dersom mappen må avsluttes på et senere tidspunkt

Journalenhet

Vil variere med HF/RF

Bevaring/kassasjon

Bevares

Ordningsprinsipp/Verdi

Person- og fødselsnummer**/ AFH 221

 

  

Personalmappe 2

Sykefravær – HMS – IA

Tittel

Personalmappe IA Fornavn Etternavn 

Status

Under behandling

Saksansvarlig

Leder med personalansvar

Arkivdel

Personalarkiv - aktiv

Saksmappetype

Personalmappe P2

Tilgangskode

P2

Lovhjemmel

Off.l. §13, jfr fvl §13 1.ledd nr.1

Hjemmel kan byttes ved behov avhengig av dokumentets innhold

Journalenhet

SEN

Bevaring/kassasjon

Utføres i tråd med GDPR

Ordningsprinsipp/Verdi

Person- og fødselsnummer**/ AFH 221***

 

 

Personalmappe 3

Andre personalforhold – Disiplinærsaker – Advarsel – mm

Tittel

Tittel: Personalsak Fornavn Etternavn

Status

Under behandling

Saksansvarlig

Leder med personalansvar

Arkivdel

Personalarkiv - aktiv

Saksmappetype

Personalmappe P3

Tilgangskode

P3

Lovhjemmel

Off.l. §13, jfr fvl  §13 1.ledd nr.1

Hjemmel kan byttes ved behov avhengig av dokumentets innhold

Journalenhet

SEN

Bevaring/kassasjon

Bevares

Ordningsprinsipp/Verdi

Person- og fødselsnummer**/ AFH 221***

 

Personalmappe Avsluttet 

Ved opphør av arbeidsforhold

Tittel

Tittel 1/2/3 Fornavn Etternavn

Status

Avsluttet

Saksansvarlig

HR – P1 og P2 overføres til HR ved avslutning

Arkivdel

Personalarkiv

Saksmappetype

Personalmappe P1 / P2 / P3

Tilgangskode

P1 / P2 / P3

Lovhjemmel

Off.l. §13, jfr fvl §13 1.ledd nr.1

Hjemmel kan byttes ved behov avhengig av dokumentets innhold

Journalenhet

SEN

Bevaring/kassasjon

Bevares – Bevaringsvurdering skal være gjort før avslutning

Ordningsprinsipp/Verdi

Person- og fødselsnummer**/ AFH 221***

** Ved bruk av PNR (Person- og fødselsnummer) som ordningsprinsipp skal det hukes av for U.Off. i feltet for klassering på saksmappe.

*** Sekundær klassering påføres ved kvalitetskontroll på nyopprettede personalmapper. Utføres av sakarkivet.

 

Ferdigstille personalmapper

Personalmappe 1 – P1 - Tittel: Personalmappe Fornavn Etternavn

-          Ansvar ligger hos saksbehandler i personalsystemet (TP).

-          Kvalitetssikre dokumentasjonen

o   Påse at all dokumentasjon iht. rutine er i personalmappe

-         Fjerne alle restanser

-         Hvis du har behov for å ferdigstille personalmappa på senere tidspunkt påføres en

oppfølgingsdato «Obsdato» på personalmappa

-         Endre status på saksmappen til «Status F»

Personalmappe 2 – P2 - Tittel: Personalmappe IA Fornavn Etternavn 

-          Ansvar ligger saksansvarlig

-          Kvalitetssikre dokumentasjonen

o   Utføre bevaringsvurdering iht GDPR (sette til status utgått dersom dokumenter skal makuleres)

o   Påse at all dokumentasjon iht rutine er i personalmappe

-          Fjerne alle restanser

-          Endre status på saksmappen til «Status F»

Personalmappe 3 – P3 - Tittel: Personalforhold Fornavn Etternavn

-          Ansvar ligger hos saksansvarlig

-          Kvalitetssikre dokumentasjonen

o   Utføre bevaringsvurdering iht GDPR (sette til status utgått dersom dokumenter skal makuleres)

o   Påse at all dokumentasjon iht. rutine er i personalmappe

-          Fjerne alle restanser

-          Endre status på saksmappen til «Status F»

Merk:

Arkivet avslutter ferdigstilte personalmapper, endrer fra status F til status A.

 

Arbeidstakers innsynsrett:

Arbeidstaker kan be om innsyn i egen personalmappe, innsynskrav vurderes i samråd med HR-seksjonen. 

 

Tilgang til personaldokumentasjon i historiske baser

Ved forespørsel om dokumenter fra personalmapper i historiske baser må leder forhøre seg med HR, dette for å avklare hvilke dokumenter det kan gis innsyn i.

 

 

Se vedlegg 1 for beskrivelse av dokumenter som skal arkiveres i personalmappene