Valg av meldingstype ved kommunikasjon om pasient v. 1.0

Innledning

E-meldinger brukes for elektronisk kommunikasjon om pasienter internt i Helseplattformen eller med andre aktører via tjenestebasert adressering på norsk helsenett (NHN). Eksempel på e- meldinger er epikrise, henvisning og dialogmelding. Internt i Helseplattformen kan også andre metoder brukes for kommunikasjon. Disse erstatter imidlertid ikke e-meldinger selv om både mottaker og avsender er interne i Helseplattformen.

Hensikt om omfang

Prosedyren beskriver bruksområde for epikrise, henvisning og dialogmelding samt Helseplattformen-interne meldingstyper. Pleie- og omsorgsmeldinger er beskrevet i egen prosedyre. Prosedyren gjelder for alle ansatte som benytter journalsystemet i kommunikasjon om pasienter.

Arbeidsbeskrivelse

 

Bruk av e-meldinger

 

Epikrise

Grunnlaget for epikrisen er den informasjonen sykehuset har om pasienten ved avslutning av oppholdet. Det skal kun være én epikrise per inneliggende sykehusopphold. I en overgangsperiode, inntil arbeidsflyt og funksjonalitet er avklart, kan det etter inneliggendeopphold i tillegg sendes en terapeutepikrise dersom dette er nødvendige for sikre informasjonsoverføring til samarbeidspartnere.

 

Epikrise skal kun sendes 

         når pasienten utskrives fra sykehus etter døgnopphold og dagkirurgi (og ikke når pasienten overflyttes til annen avdeling)

         etter polikliniske besøk og dagbehandlinger. Ved avslutning av en poliklinisk behandlingsserie lages en oppsummerende epikrise

         etter planlagt MDT-møte

 

Se mer detaljer i EQS- prosedyre Dokumentasjon av helsehjelp-Epikrise.

 

Henvisning

Skal brukes ved

                    henvisning til utredning eller behandling

                    forespørsel om faglig råd til annet fagområde eller organisasjon på ikke innlagt pasient

                    viderehenvisning

Innhold skal være i tråd med Henvisningsveileder - Helsedirektoratet

 

Dialogmelding – Henvendelse om pasient

Skal brukes for generelle kommunikasjonsbehov om kjent pasient som ikke er dekket av andre mer spesifikke typer e-meldinger.

Dialogmelding anvendes for

                    Svar på henvendelser

                    Ettersending av tilleggsopplysninger, for eksempel vurdering av prøvesvar som foreligger etter et sykehusbesøk eller tilleggsinformasjon til epikrise

                    Innhenting av tilleggsinformasjon om mottatt henvisning for å kunne gi riktig vurdering og prioritet

                    Annen kommunikasjon rundt kjent pasient, for eksempel knyttet til

o   inneliggende pasient

o   oppfølging av pasienter med kroniske sykdommer

o   oppfølging av et poliklinisk forløp

                    Utsending av foreløpig epikrise

                    Henvendelse til laboratoriefag og bildediagnostikk (erstatter ikke rekvisisjon)

 

Dialogmelding – Tilbakemelding om feil i mottatt melding

         Brukes for å varsle avsender av meldingen om at mottakende helseforetak ikke kan eller skal behandle fagmeldingen

         Dersom meldingen skal til annet fagområde innen sammen helseforetak er det ikke nødvendig å gi tilbakemelding til avsender. I de tilfellene omdirigeres meldingen til rett mottaker

 

Dialogmelding – Status på henvisning

         Brukes for å gi tilbakemelding til henviser. Meldingen genereres og sendes automatisk ved vurdering av henvisning

 

Bruk av Helseplattformen-interne kommunikasjonsmetoder

Oppgavemelding epikrise brukes for kommunikasjon fra behandler til sekretær om utsending av epikrise, henvisning eller pasientbrev etter en konsultasjon eller en innleggelse.

Oppgavemelding brukes for kommunikasjon fra behandler til sekretær om utsending av dialogmelding (henvendelse om pasient) eller pasientbrev etter kontakt der pasienten ikke har vært tilstede.

Personalmelding i «In Basket» brukes til administrative beskjeder internt i Helseplattformen. Disse meldingene slettes 60 dager etter at de er markert som ferdig av mottager, og skal derfor ikke brukes dersom det er behov for å lagre dokumentasjon på kommunikasjonen. 

Sikker chat kan brukes til koordinering i egen avdeling/team. Mottager har ingen forpliktelse til å følge opp meldingen, og sikker chat skal derfor ikke brukes til å «bestille» helsehjelp.

Forordning av tilsyn brukes ved behov for faglig vurdering fra annet fagområde innen samme helseforetak på pasient som er i en aktiv kontakt.

Forordning av oppfølgingstime og operasjonssøknad brukes for å gi beskjed om å planlegge nye avtaler i egen klinikk.

Forordninger av undersøkelser, som eks. gastroskopi, ekko-cor og nevrofysiologisk undersøkelse kan kun forordnes i egen klinikk, med mindre annet er spesifikt avtalt. Disse forordningene skal ikke brukes på tvers av helseforetak. Ved behov for disse undersøkelsene utenfor egen klinikk må henvisning eller tilsyn brukes.

Relatert dokumentasjon/informasjon

 

Relevante brukerveiledninger fra Helseplattformen

E-meldinger-Samleartikkel

 

Relevante EQS prosedyrer

EQS id 48157: E-meldinger, ansvarsfordeling

EQS id 46537: Samarbeid om innlagte pasienter med behov for kommunale tjenester - Sending av PLO e-meldinger i Helse Midt Norge

EQS id 46520: Dokumentasjon av helsehjelp-Epikrise

EQS id 47765: Dokumentasjon av helsehjelp- In Basket

 

Under relatert

Elektronisk meldingsutveksling - Norsk helsenett (nhn.no)

Epikrise v1.2 (ehelse.no)

Henvisning v2.0 (ehelse.no)

Helsefaglig dialog (ehelse.no)

Godkjente regionale rutiner/retningslinjer - Presentasjoner (helse-midt.no)

Samarbeidsavtale mellom St.Olavs hospital HF og kommuner i opptaksområdet 

Helsepersonelloven