Felles politikk for mobilisering av personellressurser på tvers i foretaksgruppen i Helse Midt-Norge v. 1.0

Innledning

For å lykkes med store utviklingsprosjekter, forbedringsarbeid og læring på tvers i Helse Midt-Norge, er det helt nødvendig at alle foretakene tar et felles ansvar og bidrar med kompetanse og personellressurser. Dette gjelder både regionale og lokale prosjekter og/eller større oppgaver i gitte perioder. Dette vil føre til behov for frikjøp av ansatte eller midlertidige ansettelser, som denne politikk for mobilisering av personalressurser nettopp omhandler. 

Politikken for mobilisering av personellressurser skal bidra til å inspirere og legge til rette for at det skal være mulig å hospitere og frikjøpe på tvers i foretaksgruppen. Det er ønskelig at kompetansen som opparbeides i disse tilfellene nyttiggjøres i eget foretak i ettertid.

Frikjøp og endring i ansettelsesforhold

Ved mobilisering av personellressurser i Helse Midt-Norge, er bruk av frikjøp hovedregel. Frikjøp skal først benyttes når prosjekt/oppgaven tilsier minst 40 prosent stillingsandel og har en varighet på minst et halvt år. Mobilisering mindre enn dette ansees som felles dugnad i foretaksgruppen.

Ved frikjøp skal det inngås en avtale mellom avgivende foretak, medarbeider og mottagende foretak. Felles mal «Avtale om frikjøp i Helse Midt-Norge» skal benyttes.  

Når mobiliseringen vil medføre 100 prosent stillingsandel i mer enn 1 år, er midlertidig ansettelse hos mottagende foretak hovedregel. Ved midlertidig ansettelse skal den ansatte søke permisjon fra sin opprinnelige stilling etter gjeldende permisjonsregler og felles mal «Arbeidsavtale for midlertidig ansettelse i Helse Midt-Norge» skal benyttes.

Arbeidsgiveransvar

Ved frikjøp skal avgivende foretak ha arbeidsgiveransvaret dersom ikke annet avtales.  

Arbeidsgiveransvaret skal tydeliggjøres i avtalen om frikjøp i HMN. Det skal særskilt avtales hvordan kontakten mellom avgivende foretak, medarbeider og mottagende foretak skal være.  Dette for å tydeliggjøre forventninger og roller og avklare eventuelle problemstillinger som kan oppstå i samarbeidet, knyttet til for eksempel arbeidstid, ferie samt eventuelt fraværsoppfølging.

Ved bruk av midlertidig ansettelse er det mottagende foretak som har arbeidsgiveransvar. I disse tilfeller skal mottagende foretak inngå arbeidsavtalen med medarbeider.

Arbeidssted

Arbeidssted må avtales særskilt ut fra hva som er hensiktsmessig både når det gjelder frikjøp og midlertidig ansettelse.

Lønn og lønnsfastsettelse

Ved frikjøp dekker avgivende foretak all lønn og arbeidsrelaterte kostnader i avtaleperioden og sender faktura for disse utgiftene til mottagende foretak. Beregningsfaktoren er 1,6 av den avtalte totallønn for medarbeider.

Ved midlertidig ansettelse er det mottagende foretak som dekker alle lønnskostnader.

Som hovedregel beholder den som frikjøpes/midlertidig ansettes den avlønning som vedkommende har i sin opprinnelige stilling.

I unntakstilfeller kan det tilstås et månedlig funksjonstillegg, tidsbegrenset i frikjøpsperioden/permisjonsperioden.

Et eventuelt funksjonstillegg vurderes på grunnlag av følgende forhold:

 

o   Endring i vilkår som medfører økt ansvar og mer krevende oppgaver

o   Endring i reisetid og eller reisekostnader

o   Øvrige forhold

 

Funksjonstillegget skal begrunnes særskilt i vedlegg til avtale om frikjøp i Helse Midt-Norge og mottakene og avgivende foretak skal være enig om dette.  

Opphør av avtalen

Når avtaleperioden for frikjøp eller midlertidig ansettelse opphører skal vedkommende tilbake i sin opprinnelige stilling med sine opprinnelige ansettelsesvilkår. Lønn skal justeres av avgivende foretak på vanlig måte i den perioden den ansatte er frikjøpt/har permisjon.

 

 

Relaterte dokumenter:

·         Mal «Avtale om frikjøp»

·         Mal «Spesifikasjon av funksjonstillegg»