Kommunikasjonsstrategi v. 1.0

Kommunikasjonsstrategien er felles for hele foretaksgruppen og bygger på Helse Midt-Norges overordnede strategi og et verdigrunnlag formulert gjennom begrepene respekt, trygghet og kvalitet. Vår visjon er formulert slik: På lag med deg for helsa di!

Strategi 2030 bygger på vedtatte nasjonale plan- og rammeverk for helsetjeneste og sykehus og har som ambisjon en fremragende helsetjeneste. Strategien peker ut disse fire strategiske målene:

Vi skaper pasientenes helsetjeneste
Vi tar i bruk kunnskap og teknologi for en bedre helse
Vi rekrutterer, utvikler og beholder kompetent personell
Vi er gode lagspillere

Kommunikasjonsstrategien skal hjelpe oss til å nå våre mål og gi støtte til de prosesser og strategier som legges for utvikling av virksomhet og helsetjeneste. Den er et felles utgangspunkt for kommunikasjonsarbeidet i alle foretak, programmer og prosjekter i helseregionen. Vår grafiske profil og rammeverk skal benyttes i all kommunikasjon slik at organisasjonen framstår enhetlig.

Våre kommunikasjonsmål og retningslinjer bygger på statens kommunikasjonspolitikk, og er forpliktende for ledere og ansatte på alle nivåer i foretaksgruppen. Vi bidrar til åpenhet, etterlever offentlighetslov og legger til grunn prinsippet om meroffentlighet.

Innbyggerens og pasientens behov skal settes først. Pasienten skal kunne medvirke og delta aktivt i eget behandlingsforløp. Vi skal legge til rette for best mulig mestring av egen helse og samarbeide for å styrke befolkningens helsekompetanse og dempe behovet for helsetjenester.

Pasienter og pårørende har krav på god og oppdatert informasjon om behandling, rettigheter og helsetjenestene i Midt-Norge. Kommunikasjonsstrategien skal bidra til målrettet innsats, samordning og god tilgjengelighet til kvalitetssikret informasjon. God og pasientrettet informasjon vil være en viktig del av det tilbudet helsetjenesten skal gi innbyggerne. Gjennom trygge selvbetjente løsninger og tilgang til egne helseopplysninger gis pasienter og helsetjeneste nye muligheter til samhandling og kommunikasjon.

Helse Midt-Norges strategi forutsetter åpne og inkluderende prosesser for å skape trygghet rundt omstillingsarbeid. Kommunikasjonsstrategien skal ivareta et helhetlig samfunnsperspektiv og bidra til å sikre forankring, eierskap og medvirkning i prosessene, slik at virksomheten kan nå sine mål. Tiltak og målgrupper beskrives i konkrete handlingsplaner. God formidling av planer og informasjon om hvordan endringer vil berøre den enkelte, er viktig for å oppnå involvering, tillit og trygghet. Effektiv deling av informasjon og tilgang på dokumentasjon skal bidra til forutsigbare rammer for omstillingsarbeid.

SITUASJONSANALYSE

Regional utviklingsplan for Helse Midt-Norge 2023-2026 presenterer et utfordringsbilde som ikke kan løses av spesialisthelsetjenesten alene. Ansatte og organisasjon vil aktivt utvikle og ta i bruk ny kunnskap og teknologi. Målet er å skape engasjement, forståelse og oppslutning om veivalg og nødvendige prioriteringer.

I våre utviklingsplaner beskrives felles utviklingstrekk, trusler og våre hovedsatsinger. Dette legger rammen for både utviklings- og kommunikasjonsbehov i årene framover. Samarbeidet med primærhelsetjenesten har økt og vil bli forsterket. Helseplattformen vil være et virkemiddel for bedre samhandling og arbeidsdeling.

Digitalisering av offentlig sektor vil bidra til mer effektiv kommunikasjon mellom innbygger og tjenesteyter. HelsaMi og Helseplattformen gir vår region en unik mulighet for å ta dette videre. Gjennom nasjonale løsninger har vi i tillegg fått samordning på tvers av regioner. Utvikling av digitale innbyggertjenester og anvendelsen av disse, vil både påvirke tjenesteorganisering og innretning for vår kommunikasjon med pasienter og innbyggere.

Møtet mellom pasient og helsearbeider er grunnleggende for omdømme og tillit til helsetjenesten. Hver og en av oss er kulturbærer for vår virksomhet. Det inntrykk vi etterlater har betydning for om vi framstår som en attraktiv arbeidsplass. Som helseregion og virksomhet må vi være i stand til å håndtere uenighet uten å svekke vårt omdømme eller skade tilliten som våre omgivelser bør ha til oss som helsetjeneste.

Effektiv og god kommunikasjon er en viktig del av foretaksgruppens beredskap. God beskrivelse av roller og rolleforståelse er en sentral forutsetning for god samhandling i og mellom virksomheter. Det er utarbeidet egen felles fagplan for kommunikasjon i vårt regionale beredskapsplanverk.

Våre ansatte er en sammensatt gruppe både ut fra geografi, faglig bakgrunn og rolle i organisasjonen. Det er behov for å styrke felles kultur, gi innsikt og bidra til oppslutning om mål og strategier. Vi må sikre god informasjonsflyt mellom enheter og om de store fellesoppgavene som skal løses. Skjerpet konkurranse om kompetente og engasjerte arbeidstakere når helseoppgavene øker og rekrutteringsbasen begrenses, krever økt vekt på rekruttering, kompetansebygging og samarbeid innen helse- og omsorgssektoren. Kommunikasjonsplaner og tiltak må ta hensyn til dette.

Det er etablert felles plattform for samhandling og for utvikling av intranett. Plattformen skal videreutvikles og er et viktig verktøy for å gi ansatte tilgang til informasjon og medvirkning.

Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten har etablert samarbeid mellom landets helseforetak for bedre og mer pasientrettet informasjon på internett. Pasientinformasjonen på nettsidene skal være tydelig faglig forankret i sykehusene. Kvalitetssikret innhold skal være klart formulert, lett tilgjengelig og kunne deles på flere plattformer. Beredskap og krisehåndtering forutsetter at vi har gode og sikre kommunikasjonsløsninger som er godt kjent og fungerer som effektive kanaler ved behov.

Våre hjemmesider på internett er viktig for å gi innbyggere innsyn i drift og utvikling av vår virksomhet. I tillegg legger vi til grunn en aktiv forvaltning og bruk av sosiale medier. Raske endringer i medielandskapet krever operasjonelle tiltak som tar hensyn til både muligheter og trusler.

Det er laget en egen kommunikasjonsplakat for å tydeliggjøre våre kommunikasjonsprinsipper.