Dokumentasjon av helsehjelp - Epikrise v. 2.1

Innledning

Epikrise - definisjon:

Helsepersonelloven § 45a, 3. ledd:

Med epikrise menes sammendrag av tilgjengelige journalopplysninger i tilknytning til undersøkelse eller behandling av en pasient som er nødvendige for at videre behandling eller oppfølging av pasienten innenfor helse- og omsorgstjenesten kan skje på en forsvarlig måte.

Hensikt og omfang

Prosedyren beskriver rutiner, retningslinjer og ansvar for opprettelse, innhold og utsending av epikrise for å sikre en faglig forsvarlig overgang fra spesialisthelsetjenesten til kommunehelsetjenesten/fastlege.

Prosedyren omfatter alt helsepersonell.

Retningslinjer

Når skal epikrise opprettes

  • Epikrise skal alltid opprettes når pasient utskrives fra sykehus etter døgnopphold og dagkirurgi.
    • Merk at dette gjelder også når pasienten utskrives fra psykiatri og innlegges ved somatisk avdeling og vice versa.
  • Epikrise opprettes som hovedregel etter polikliniske besøk og dagbehandlinger.
    • Ved gjentatte besøk i en behandlingsserie der det ikke er tilkommet noe nytt, er det ikke nødvendig å sende epikrise med mindre mottager har behov for løpende informasjon.          

Tidspunkt for gjennomføring

  • Grunnlaget for epikrisen er den informasjon sykehuset har om pasienten ved avslutning av oppholdet eller besøket.
  • Opplysninger som tilkommer på et senere tidspunkt (for eksempel prøvesvar) må om nødvendig ettersendes i form av dialogmelding.
  • Revidert epikrise lages dersom det viser seg at det var reelle feil i den opprinnelige epikrisen. Det må fremgå hva som er endret i den reviderte epikrisen.
  • Ved utskriving/overflytting til andre sykehus/institusjoner eller kommunale tjenester, skal epikrisen ferdigstilles og sendes før pasienten drar.
  • For hjemmeboende pasienter uten kommunale tjenester skal det tilstrebes at epikrise utsendes utreisedagen, senest innen en dag. 

Epikrisens innhold

  • Relevante diagnoser for oppholdet
  • Allergier og annen kritisk informasjon
  • Legemiddelliste skal være med i alle epikriser etter døgnopphold. Dette kan fravikes ved innleggelser der lege ikke har vært involvert, (f. eks normalfødende, brukerstyrte plasser i psykiatrien). Etter polikliniske besøk og dagbehandlinger skal legemiddelliste som minimum være med dersom det er gjort endringer i denne.

Notat

  • Under seksjonen “Forløp og behandling”/ ”Aktuelt” skrives aktuell problemstilling og en kort oppsummering av behandlingsforløp/resultat av utredning, herunder interne tilsyn.  
  • Under seksjonen «Vurdering og plan» skrives en kortfattet vurdering av pasientens tilstand samt plan for videre oppfølging,
    • Det skal tydelig fremgå hvem som har ansvar for hvilken oppfølging.
    • Når sykehuslege overfører oppfølgingsansvar til fastlege så skal det angis konkrete føringer med tanke på hyppighet, innhold og varighet av kontrollene.
    • Det skal tydelig fremgå hva som er pasienten sitt ansvar.
    • Det skal presiseres dersom det er behov for spesiell kompetanse for å ivareta pasient
  • Andre forhold

Mottaker(e)

Dersom annet ikke opplyses eller fremgår, sendes epikrise til pasientens fastlege, henviser/henvisende tjeneste hvis dette ikke er fastlegen(f. eks legevakt), og de helsepersonell som har tjenstlig behov for opplysningene for å sikre forsvarlig helsehjelp. Pasienten har anledning til å uttale seg om hvem epikrise skal sendes til, for mer info om dette se bakgrunn - samtykke. 

Etterspørsel etter allerede utsendt epikrise: Epikrise kan sendes til nye mottakere i henhold til Lov om Helsepersonell §45.

Henvisende behandler eller tjeneste

  • Det er ikke nødvendig å sende kopi til henvisende lege fra samme legekontor som fastlege 
  • Det sendes ikke kopi til henvisende tjeneste når pasienten legges inn via poliklinikk ved eget helseforetak

Kommunale helsetjenester

  • Kopi sendes til sykepleietjenesten i kommunen for pasienter innen somatikk som mottar kommunale helsetjenester, og til psykisk helsetjeneste for pasienter innen psykisk helsevern og rus som mottar kommunale helsetjenester
  • Kopi sendes helsestasjonstjenesten for barn til og med 15 år  
  • Etter fødsel sendes epikrise på mor til fastlege og jordmortjeneste i kommunen, epikrise på barn sendes fastlege og helsestasjonstjenesten

Samhandling mellom sykehus

  • Epikrise sendes henvisende tjeneste i annet sykehus i annet HF. Dersom mottaker skal iverksette utredning, eller behandling, skal henvisning forordnes istedet.
    • Det skal ikke sendes både epikrise og henvisning til samme tjeneste.
  • Dersom pasienter skal transporteres med ambulansefly, skal epikrise i papirformat følge pasienten, (i tillegg til dokumenter som beskriver pågående behandling).

Arbeidsbeskrivelse

Utføres av

Arbeidsoppgave

Klinikksjef (HMR/STO)

Klinikkleder (HNT)
 

Etablere rutiner som sørger for at utarbeidelse og godkjenning av epikrise er i tråd med denne prosedyren. Avklare hvem som har behov for kontrasignering av epikrise.  

Ansvarlig behandler for oppholdet/besøket
 

Ansvarlig behandler skal sørge for at

  • Det sendes epikrise når det er indisert ved å sende oppgavemelding eller opprette epikrise selv.
    • Dersom det opprettes oppgavemelding skal mottakere angis og kontrasignatør hvis det er relevant.
    • Dersom epikrise ikke skal sendes skal dette angis i ”Merknad oppgavemelding”.
  • Relevante diagnosekoder er knyttet til oppgjørskonto ved inneliggende opphold og at besøksdiagnose er angitt ved poliklinisk besøk 
  • Allergier og kritisk informasjon er oppdatert
  • Legemiddelliste er samstemt & gjennomgått når det har vært endringer
  • Resultater er fulgt opp og oppfølging er planlagt
  • Pasient er informert om videre plan og pasients ansvar i henhold til denne.
  • Notat er fylt ut i tråd med overnevnte retningslinjer.

Kontrasignerende behandler

Ansvarlig for epikrisens innhold og at innhold i epikrisen er i samsvar med denne prosedyren

Merkantilt personale som behandler oppgavemeldinger

Sikre at epikrisen ferdigstilles og sendes ut med bakgrunn i oppgavemelding.

For pasienter med kommunale tjenester: Sikre at epikrisen ferdigstilles og sendes ut før utskrivningstidspunktet.

Referanser

Dokumentasjon av helsehjelp

Dokumentasjon av helsehjelp - Sykepleiedokumentasjon

Samarbeid om innlagte pasienter med behov for kommunale tjenester - Sending av PLO eMeldinger i Helse Midt Norge

Valg av meldingstype ved kommunikasjon om pasient

Dokumentasjon av helsehjelp- Problemliste

Registering av kritisk informasjon i pasientjournal og Kjernejournal Helse Midt Norge

Relevante brukerveiledninger

Kundeservice - E-meldinger HF - Samleartikkel (service-now.com)