Innledning
Epikrise - definisjon:
Helsepersonelloven § 45a, 3. ledd:
Med epikrise menes sammendrag av tilgjengelige journalopplysninger i tilknytning til undersøkelse eller behandling av en pasient som er nødvendige for at videre behandling eller oppfølging av pasienten innenfor helse- og omsorgstjenesten kan skje på en forsvarlig måte.
Hensikt og omfang
Prosedyren beskriver rutiner, retningslinjer og ansvar for opprettelse, innhold og utsending av epikrise for å sikre en faglig forsvarlig overgang fra spesialisthelsetjenesten til kommunehelsetjenesten/fastlege.
Prosedyren omfatter alt helsepersonell.
Retningslinjer
Når skal epikrise opprettes
- Epikrise skal alltid opprettes når pasient utskrives fra sykehus etter døgnopphold og dagkirurgi.
- Merk at dette gjelder også når pasienten utskrives fra psykiatri og innlegges ved somatisk avdeling og vice versa.
- Epikrise opprettes som hovedregel etter polikliniske besøk, video-/telefonkonsultasjoner og dagbehandlinger.
- Ved gjentatte besøk i en behandlingsserie der det ikke er tilkommet noe nytt, er det ikke nødvendig å sende epikrise med mindre mottager har behov for løpende informasjon.
Tidspunkt for gjennomføring
- Grunnlaget for epikrisen er den informasjon sykehuset har om pasienten ved avslutning av oppholdet eller besøket.
- Opplysninger som tilkommer på et senere tidspunkt (for eksempel prøvesvar) må om nødvendig ettersendes i form av dialogmelding.
- Revidert epikrise lages dersom det viser seg at det var reelle feil i den opprinnelige epikrisen. Det må fremgå hva som er endret i den reviderte epikrisen.
- Ved utskriving/overflytting til andre sykehus/institusjoner eller kommunale tjenester, skal epikrisen ferdigstilles og sendes før pasienten drar.
- For hjemmeboende pasienter uten kommunale tjenester skal det tilstrebes at epikrise utsendes utreisedagen, senest innen en dag.
Epikrisens innhold
- Relevante diagnoser for oppholdet
- Allergier og annen kritisk informasjon
- Legemiddelliste skal være med i alle epikriser etter døgnopphold. Dette kan fravikes ved innleggelser der lege ikke har vært involvert, (f. eks normalfødende, brukerstyrte plasser i psykiatrien). Etter polikliniske besøk og dagbehandlinger skal legemiddelliste som minimum være med dersom det er gjort endringer i denne.
Notat
- *Utskrivende lege har ansvar for at relevant informasjon fra eventuelle overflyttingsnotat tas med i utnotatet*
- Under seksjonen “Forløp og behandling”/ ”Aktuelt” skrives aktuell problemstilling og en kort oppsummering av behandlingsforløp/resultat av utredning, herunder interne tilsyn.
- Under seksjonen «Vurdering og plan» skrives en kortfattet vurdering av pasientens tilstand samt plan for videre oppfølging,
- Det skal tydelig fremgå hvem som har ansvar for hvilken oppfølging.
- Når sykehuslege overfører oppfølgingsansvar til fastlege så skal det angis konkrete føringer med tanke på hyppighet, innhold og varighet av kontrollene.
- Det skal tydelig fremgå hva som er pasienten sitt ansvar.
- Det skal presiseres dersom det er behov for spesiell kompetanse for å ivareta pasient
- Andre forhold
Mottaker(e)
Dersom annet ikke opplyses eller fremgår, sendes epikrise til pasientens fastlege, henviser/henvisende tjeneste hvis dette ikke er fastlegen(f. eks legevakt), og de helsepersonell som har tjenstlig behov for opplysningene for å sikre forsvarlig helsehjelp. Pasienten har anledning til å uttale seg om hvem epikrise skal sendes til, for mer info om dette se bakgrunn - samtykke.
Etterspørsel etter allerede utsendt epikrise: Epikrise kan sendes til nye mottakere i henhold til Lov om Helsepersonell §45.
Henvisende behandler eller tjeneste
- Det er ikke nødvendig å sende kopi til henvisende lege fra samme legekontor som fastlege
- Det sendes ikke kopi til henvisende tjeneste når pasienten legges inn via poliklinikk ved eget helseforetak
Kommunale helsetjenester
- Kopi sendes til sykepleietjenesten i kommunen for pasienter innen somatikk som mottar kommunale helsetjenester, og til psykisk helsetjeneste for pasienter innen psykisk helsevern og rus som mottar kommunale helsetjenester
- Kopi sendes helsestasjonstjenesten for barn til og med 15 år
- Etter fødsel sendes epikrise på mor til fastlege og jordmortjeneste i kommunen, epikrise på barn sendes fastlege og helsestasjonstjenesten
Samhandling mellom sykehus
- Epikrise sendes henvisende tjeneste i annet sykehus i annet HF. Dersom mottaker skal iverksette utredning, eller behandling, skal henvisning forordnes istedet.
- Det skal ikke sendes både epikrise og henvisning til samme tjeneste.
- Dersom pasienter skal transporteres med ambulansefly, skal epikrise i papirformat følge pasienten, (i tillegg til dokumenter som beskriver pågående behandling).
Arbeidsbeskrivelse
Utføres av
|
Arbeidsoppgave
|
Klinikksjef (HMR/STO)
Klinikkleder (HNT)
|
Etablere rutiner som sørger for at utarbeidelse og godkjenning av epikrise er i tråd med denne prosedyren. Avklare hvem som har behov for kontrasignering av epikrise.
|
Ansvarlig behandler for oppholdet/besøket
|
Ansvarlig behandler skal sørge for at
- Det sendes epikrise når det er indisert ved å sende oppgavemelding eller opprette epikrise selv.
- Dersom det opprettes oppgavemelding skal mottakere angis og kontrasignatør hvis det er relevant.
- Dersom epikrise ikke skal sendes skal dette angis i ”Merknad oppgavemelding”.
- Relevante diagnosekoder er knyttet til oppgjørskonto ved inneliggende opphold og at besøksdiagnose er angitt ved poliklinisk besøk
- Allergier og kritisk informasjon er oppdatert
- Legemiddelliste er samstemt & gjennomgått når det har vært endringer
- Resultater er fulgt opp og oppfølging er planlagt
- Pasient er informert om videre plan og pasients ansvar i henhold til denne.
- Notat er fylt ut i tråd med overnevnte retningslinjer.
|
Kontrasignerende behandler
|
Ansvarlig for epikrisens innhold og at innhold i epikrisen er i samsvar med denne prosedyren
|
Merkantilt personale som behandler oppgavemeldinger
|
Sikre at epikrisen ferdigstilles og sendes ut med bakgrunn i oppgavemelding.
For pasienter med kommunale tjenester: Sikre at epikrisen ferdigstilles og sendes ut før utskrivningstidspunktet.
|
Referanser
Dokumentasjon av helsehjelp
Dokumentasjon av helsehjelp - Sykepleiedokumentasjon
Samarbeid om innlagte pasienter med behov for kommunale tjenester - Sending av PLO eMeldinger i Helse Midt Norge
Valg av meldingstype ved kommunikasjon om pasient
Dokumentasjon av helsehjelp- Problemliste
Registering av kritisk informasjon i pasientjournal og Kjernejournal Helse Midt Norge
Relevante brukerveiledninger
Kundeservice - E-meldinger HF - Samleartikkel (service-now.com)