Prosedyren skal sikre:
• felles rutiner for håndtering av utsettelser og ombestillinger uansett årsak
• korrekt registrering slik at årsak til utsettelse og ombestilling dokumenteres og pasientene får forsvarlig oppfølging
Prosedyren gjelder alle kliniske avdelinger i sykehuset
Prosedyren gjelder ikke når pasienter ikke møter til avtalt time, se prosedyre relatert
Divisjons-, klinikk-, avdelings- og seksjonsledere
Ansatte ved inntakskontor, poliklinikk eller sengepost
Utføres av |
Arbeidsoppgave |
Inntakskontor eller poliklinikk |
• Ved utsettelse av avtalen på grunn av kapasitet eller andre uforutsette årsaker, gis pasienten ny time umiddelbart i henhold til angitte datoer for frist for helsehjelp eller intern hast • Intern hast skal ikke endres med mindre lege/behandler har gjort ny vurdering på grunnlag av ny informasjon • Velg «kanseller/flytt» og registrer utsettelseskode «S - Utsatt - bestemt av sykehuset». Registrer årsak til utsettelsen i kommentarfeltet. (Kommentarer gjenfinnes i timeinformasjon). Antall dager ventetid fortsetter å telle for nyhenviste pasienter som venter på helsehjelp • Hvis det ikke er mulig å gi ny avtale umiddelbart, konsulter lege/behandler om videre oppfølging av den enkelte pasient. Dersom det vil oppstå fristbrudd - se prosedyre: Henvisning: Vurdering, registrering og oppfølging, relatert • Informer pasienten per telefon eller brev.
|
• Utsettelse skjer her etter eget ønske på grunn av sosiale forhold (viktige familiebegivenheter, sykdom i nær familie, omsorgsansvar), jobb, planlagt ferie eller skole.
• Sykehuset aksepterer utsettelse av avtale i inntil 6 måneder når pasienten ber om dette og det er medisinsk forsvarlig.
• Dersom pasienten har en alvorlig sykdomstilstand, skal lege/behandler vurdere om ønsket utsettelse er forsvarlig.
Utføres av |
Arbeidsoppgave |
Inntakskontor eller poliklinikk |
Utsettelse inntil 6 måneder • Dersom pasienten er gitt avtale o utsett avtale med årsak S - Utsatt etter pasientens ønske o angi ny intern hast på tilhørende venteliste
• Dersom pasienten kun står på venteliste o endre intern hast etter avtale og registrer årsak FP99 Flyttet/utsatt, øvrig årsak hos pasient Antall dager ventetid slutter å telle for nyhenviste pasienter som venter på helsehjelp. Pasienten informeres om at det kun gis ytterligere ett tilbud om avtale Gi ny time for forsvarlig oppfølging. Hvis ny avtale ikke kan gis direkte, skal nyhenvist pasient informeres om at han / hun fraskriver seg rett til utredning eller behandling innen angitt frist for helsehjelp.
|
Inntakskontor eller poliklinikk |
Utsettelse over 6 måneder Hovedregel: Ved ønske om utsettelse ut over 6 måneder skal pasienten strykes fra ventelisten med informasjon om at ny henvisning må sendes sykehuset ved behov
• Dersom pasienten er gitt avtale o kanseller avtale med kode S-Avbestilt av pasient. o kanseller også ventelisten. Se kode under • Dersom pasienten står på venteliste o kanseller (fjern) venteliste med Pasienten ønsker ikke behandling Avslutt henvisningsperioden Fastlege varsles i dialogmelding om at henvisningen er avsluttet og ny henvisning må sendes dersom aktuelt |
Utsettelse skjer her på grunnlag av sykdom hos pasient, utredning av sykdom eller graviditet
Utføres av |
Arbeidsoppgave |
Inntakskontor eller poliklinikk |
Utsettelse inntil 6 måneder • Dersom pasienten er gitt avtale o utsett avtale med kode S - Utsatt av medisinske årsaker o kanseller også ventelisten. Se kode under
• Dersom pasienten står på venteliste o endre intern hast etter avtale og registrer årsak FP02 Flyttet/utsatt, medisinsk årsak hos pasient Antall dager ventetid slutter å telle for nyhenviste pasienter som venter på helsehjelp. • Gi ny time eller angi ny dato for intern hast for oppfølging
|
Utsettelse over 6 måneder Hovedregel: Avhengig av type sykdom eller videre medisinsk utredning, avtales avbestilling av venteliste i henhold til lokale rutiner og medisinsk forsvarlighet. Ved utsettelse av: • Avtale o benytt kode S-Utsatt av medisinske årsaker o kanseller også ventelisten. Se kode under • venteliste o benytt kode FP02 Flyttet/utsatt, medisinsk årsak hos pasient Ved avbestilling av: • avtale o benytt kode S-Avbestilt av pasient. o kanseller også ventelisten. Se kode under • venteliste o benytt Pasienten ønsker ikke behandling Avslutt henvisningsperioden Fastlege varsles i dialogmelding om at henvisningen er avsluttet og ny henvisning må sendes dersom aktuelt |
|
Inntakskontor eller poliklinikk |
Graviditet Hovedregel: Pasienter som ber om utsettelse av undersøkelse eller behandling på grunn av graviditet skal ikke stå på venteliste, og informeres om dette Ved avbestilling av: • avtale o benytt kode S-Avbestilt av pasient. o kanseller også ventelisten. Se kode under • venteliste- benytt Pasienten ønsker ikke behandling Avslutt henvisningsperioden Fastlege varsles i dialogmelding om at henvisningen er avsluttet og ny henvisning må sendes dersom aktuelt etter avsluttet graviditet |
Utføres av |
Arbeidsoppgave |
Inntakskontor eller poliklinikk |
Nyhenviste pasienter • Dersom pasienten er gitt avtale o utsett avtale med årsak S - Utsatt etter pasientens ønske o angi ny intern hast på tilhørende venteliste
• Dersom pasienten kun står på venteliste o endre intern hast etter avtale og registrer årsak FP99 Flyttet/utsatt, øvrig årsak hos pasient • Hvis pasienten ikke ønsker tilbudt behandlingssted, fraskriver han eller hun seg retten til behandling innen frist for helsehjelp. Frist for helsehjelp skal ikke endres. Forløpspasienter
|