Utsettelse og ombestilling av avtaler ved poliklinikk og innleggelse v. 1.0

Hensikt og omfang

Prosedyren skal sikre:

        felles rutiner for håndtering av utsettelser og ombestillinger uansett årsak

        korrekt registrering slik at årsak til utsettelse og ombestilling dokumenteres og pasientene får forsvarlig oppfølging

 

Prosedyren gjelder alle kliniske avdelinger i sykehuset

Prosedyren gjelder ikke når pasienter ikke møter til avtalt time, se prosedyre relatert

Ansvar

Divisjons-, klinikk-, avdelings- og seksjonsledere

Ansatte ved inntakskontor, poliklinikk eller sengepost

Arbeidsbeskrivelse

Utsatt av sykehuset

Utføres av

Arbeidsoppgave

Inntakskontor eller poliklinikk

        Ved utsettelse av avtalen på grunn av kapasitet eller andre uforutsette årsaker, gis pasienten ny time umiddelbart i henhold til angitte datoer for frist for helsehjelp eller intern hast

        Intern hast skal ikke endres med mindre lege/behandler har gjort ny vurdering på grunnlag av ny informasjon

        Velg «kanseller/flytt» og registrer utsettelseskode «S - Utsatt - bestemt av sykehuset». Registrer årsak til utsettelsen i kommentarfeltet. (Kommentarer gjenfinnes i timeinformasjon). Antall dager ventetid fortsetter å telle for nyhenviste pasienter som venter på helsehjelp

        Hvis det ikke er mulig å gi ny avtale umiddelbart, konsulter lege/behandler om videre oppfølging av den enkelte pasient. Dersom det vil oppstå fristbrudd - se prosedyre: Henvisning: Vurdering, registrering og oppfølging, relatert

        Informer pasienten per telefon eller brev.

 


Utsatt av pasient

         Utsettelse skjer her etter eget ønske på grunn av sosiale forhold (viktige familiebegivenheter, sykdom i nær familie, omsorgsansvar), jobb, planlagt ferie eller skole.

         Sykehuset aksepterer utsettelse av avtale i inntil 6 måneder når pasienten ber om dette og det er medisinsk forsvarlig.

         Dersom pasienten har en alvorlig sykdomstilstand, skal lege/behandler vurdere om ønsket utsettelse er forsvarlig.

Utføres av

Arbeidsoppgave

Inntakskontor eller poliklinikk

Utsettelse inntil 6 måneder

         Dersom pasienten er gitt avtale

o    utsett avtale med årsak S - Utsatt etter pasientens ønske

o    angi ny intern hast på tilhørende venteliste

 

         Dersom pasienten kun står på venteliste

o    endre intern hast etter avtale og registrer årsak FP99 Flyttet/utsatt, øvrig årsak hos pasient

Antall dager ventetid slutter å telle for nyhenviste pasienter som venter på helsehjelp.

Pasienten informeres om at det kun gis ytterligere ett tilbud om avtale

Gi ny time for forsvarlig oppfølging.

Hvis ny avtale ikke kan gis direkte, skal nyhenvist pasient informeres om at han / hun fraskriver seg rett til utredning eller behandling innen angitt frist for helsehjelp.

 

Inntakskontor eller poliklinikk

Utsettelse over 6 måneder

Hovedregel: Ved ønske om utsettelse ut over 6 måneder skal pasienten strykes fra ventelisten med informasjon om at ny henvisning må sendes sykehuset ved behov

 

         Dersom pasienten er gitt avtale

o    kanseller avtale med kode S-Avbestilt av pasient.

o    kanseller også ventelisten. Se kode under

         Dersom pasienten står på venteliste

o    kanseller (fjern) venteliste med Pasienten ønsker ikke behandling

Avslutt henvisningsperioden

Fastlege varsles i dialogmelding om at henvisningen er avsluttet og ny henvisning må sendes dersom aktuelt

 


Utsatt av medisinske årsaker

Utsettelse skjer her på grunnlag av sykdom hos pasient, utredning av sykdom eller graviditet

Utføres av

Arbeidsoppgave

Inntakskontor eller poliklinikk

Utsettelse inntil 6 måneder

         Dersom pasienten er gitt avtale

o    utsett avtale med kode S - Utsatt av medisinske årsaker

o    kanseller også ventelisten. Se kode under

 

         Dersom pasienten står på venteliste

o    endre intern hast etter avtale og registrer årsak FP02 Flyttet/utsatt, medisinsk årsak hos pasient

Antall dager ventetid slutter å telle for nyhenviste pasienter som venter på helsehjelp.

         Gi ny time eller angi ny dato for intern hast for oppfølging

 

Utsettelse over 6 måneder

Hovedregel: Avhengig av type sykdom eller videre medisinsk utredning, avtales avbestilling av venteliste i henhold til lokale rutiner og medisinsk forsvarlighet.

Ved utsettelse av:

         Avtale

o    benytt kode S-Utsatt av medisinske årsaker

o    kanseller også ventelisten. Se kode under

         venteliste

o    benytt kode FP02 Flyttet/utsatt, medisinsk årsak hos pasient

Ved avbestilling av:

         avtale

o    benytt kode S-Avbestilt av pasient.

o    kanseller også ventelisten. Se kode under

         venteliste

o    benytt Pasienten ønsker ikke behandling

Avslutt henvisningsperioden

Fastlege varsles i dialogmelding om at henvisningen er avsluttet og ny henvisning må sendes dersom aktuelt

Inntakskontor eller poliklinikk

Graviditet

Hovedregel: Pasienter som ber om utsettelse av undersøkelse eller behandling på grunn av graviditet skal ikke stå på venteliste, og informeres om dette

Ved avbestilling av:

         avtale

o    benytt kode S-Avbestilt av pasient.

o    kanseller også ventelisten. Se kode under

         venteliste- benytt Pasienten ønsker ikke behandling

Avslutt henvisningsperioden

Fastlege varsles i dialogmelding om at henvisningen er avsluttet og ny henvisning må sendes dersom aktuelt etter avsluttet graviditet

 

Pasienter som ønsker annet internt behandlingssted

  • En rettighet gis av foretaket og skal oppfylles av foretaket
  • Pasienter fordeles etter helsetilstand, type behandling og kapasitet for å sikre tilbud innen behandlingsfrist

Utføres av

Arbeidsoppgave

Inntakskontor eller poliklinikk

Nyhenviste pasienter

         Dersom pasienten er gitt avtale

o    utsett avtale med årsak S - Utsatt etter pasientens ønske

o    angi ny intern hast på tilhørende venteliste

 

         Dersom pasienten kun står på venteliste

o    endre intern hast etter avtale og registrer årsak FP99 Flyttet/utsatt, øvrig årsak hos pasient

         Hvis pasienten ikke ønsker tilbudt behandlingssted, fraskriver han eller hun seg retten til behandling innen frist for helsehjelp. Frist for helsehjelp skal ikke endres.

Forløpspasienter

  • Hvis pasienten ikke ønsker tilbud ved tilbudt behandlingssted, må han eller hun påregne lengre ventetid