Jamfør forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten skal ledere på alle nivå ha oversikt over områder i virksomheten hvor det er risiko for svikt eller mangel på etterlevelse av myndighetskrav og områder hvor det er behov for vesentlig forbedring av kvaliteten på tjenesten og pasient- og brukersikkerheten.
Dette dokumentet skal gi en oversikt over verktøy og indikatorer i Helseplattformen som er tilgjengelige for å arbeide systematisk med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet.
Dokumentet er ikke uttømmende mtp mulighetene for rapporter i Helseplattformen, og krav til monitorering og rapportering vil kunne endre seg ut i fra de oppdrag helseforetakene til enhver tid mottar.
Innholdet kan benyttes som veiledende for hvilke tilganger kvalitetsrådgivere og ledere på ulike nivå i foretakene bør ha i Helseplattformen for å utføre oppgavene knyttet til ivaretakelse av ledelse og kvalitetsforbedring.
Leder - Overordnet ansvar over ledelse og kvalitetsforbedring jfr. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring
Kvalitetsrådgiver- Delegert ansvar for oppfølging av ledelse og kvalitetsforbedring av leder.
Kvalitetsrådgiver klinikk har samme tilgang som egen klinikksjef/klinikkleder i Helseplattformen, inkludert dashboard og tilgang til å søke opp alle rapporter. Kvalitetsrådgiver foretaksnivå har samme tilganger som fagsjef/medisinsk faglig rådgiver, inkludert dashboard og tilgang til å søke opp alle rapporter.
Kvalitetsindikatorer og områder for oppfølging innen pasientsikkerhet vil variere iht. styringskrav/oppdragsdokumenter og Nasjonal/regional handlingsplan for kvalitet og pasientsikkerhet. Nedenfor følger en oversikt over rapporter og dashbord som er tilgjengelig i Helseplattformen.
Område |
Verktøy i HP |
Brukerveiledning Kunnskapsportalen |
EQS |
Generelt om innlogging for kvalitetsrådgivere |
Dashbord, journalgjennomgang og notater |
Pasientjournal for kvalitetsrådgivere-BV-304-064-Mai23 Dashbord BV-508-002
|
|
Gjennomgå uønskede hendelser
|
Journalgjennomgang, for gjennomgang av pasientspesifikke hendelser. Rapportkatalog: Tagger, for oversikt over uønskede hendelser som er dokumentert med nøkkelordet/tagg «uønskede hendelser» benytt sidepanel «tagger» for å søke opp innhold. (Det gjenstår validering av denne funksjonen).
|
Journalgjennomgang og søkefunksjoner BV-765-010, denne beskriver hvordan man kan foreta søk og filtrere i journalen, ha klinisk informasjon tilgjengelig i sidepanel, legge inn bokmerker og endre rekkefølge i rapporter.
|
Melding om uønskede hendelser og forbedringsforslag internt ved St Olavs hospital HF |
Intern revisjon |
Journalgjennomgang og rapporter |
Journalgjennomgang og søkefunksjoner BV-765-010, denne beskriver hvordan man kan foreta søk og filtrere i journalen, ha klinisk informasjon tilgjengelig i sidepanel, legge inn bokmerker og endre rekkefølge i rapporter. |
|
Eksterne tilsyn og utskrift av journal |
Frigivelser, for utlevering av journal. Journalgjennomgang |
EL151 Utlevering av journal, dette er en demo-film om utlevering av journal. |
|
Global Trigger Tool-gransking |
Det er laget to workbench-rapporter i Helseplattformen disse vil på sikt erstatte Nimes uttrekk, men det gjenstår test og valideringsarbeid før dette kan tas i bruk. Global Trigger Tool- Tilfeldig utvalgte journaler baseres på utvalgskriteriene i GTT. For at rapporten skal returnere et tilfeldig utvalg, må det velges et tall i feltet [Tilfeldig utvalg: Nummer 0-9 (Utskrivinger)]. Standardverdien [Tilfeldig utvalg: Nummer 0-9 (Utskrivinger)].=1 trenger normalt ikke endres. Men det kan være aktuelt, dersom man ønsker å kjøre flere tilfeldige utvalg samme dag.
Global Trigger Tool-Alle utskrivinger er basert på utvalgskriteriene i GTT og viser triggerinformasjon for alle utskrivinger. Det er pt lagt inn antallsbegrensinger på 10 000 opphold i rapportinnstillingene, som evt kan overstyres av superbrukere på rapportering.
|
Journalgjennomgang og søkefunksjoner BV-765-010, denne beskriver hvordan man kan foreta søk og filtrere i journalen, ha klinisk informasjon tilgjengelig i sidepanel, legge inn bokmerker og endre rekkefølge i rapporter. Workbench-rapporter BV-508-003, workbench-rapporter er de rapportene du åpner fra rapportkatalog, dashbord og/eller mine rapporter.
|
|
Sentrale pasientsikkerhetsområder:
|
Dashboard: Kvalitet og pasientsikkerhet Trender
|
Dashbord BV-508-002 |
National early warning score (NEWS2)
Ernæringsscreening og ernæringsbehandling- God ernæringspraksis
Trykksår - risikovurdering og forebygging
Fall - Retningslinje for kartlegging og forebygging av fall i sykehus
Innleggelser etter HOTL i psykisk helsevern
|
Pasientplan |
Inneliggende pasienter - oversikt over pasientplaner Workbench-rapport 606759 Rapporten viser innlagte pasienter med ulike kolonner med informasjon om pasientplaner i innlogget brukers fakturaområde. Inneliggende pasienter uten pasientplaner Workbench-rapport 601141 Rapporten viser alle pasienter uten pasientplan i innlogget brukers fakturaområde. Inneliggende pasienter med utgåtte mål i pasientplaner Workbench-rapport 601142 Rapporten viser alle inneliggende pasienter med utgått pasientplan i innlogget brukers fakturaområde.
|
Pasientplan BV-304-081-Mai23.pdf |
|
Legemiddelhåndtering
|
Dashboard: Legemiddelhåndtering HF – Trender over tid Dashboard: Sanntidsrapporter for legemiddelhåndtering Dashboard: Kvalitet og pasientsikkerhet Trender Dashbord: Pasientsikker arbeidsflyt- leder/kvalitetsrådgiver HF |
Dashbord BV-508-002 |
|
Infeksjonskontroll og antibiotikabruk
|
Dashboard=HAI registrering og oversikt Rapporter: «Infeksjonskontroll HP-rapporter» inneholder flere typer rapporter om pasienter som har indikasjoner på UVI, postoperativ sårinfeksjon osv. Smittevern – Rapporter i sanntid Dashbord: Legemiddelbruk HF, viser bruk av bredspektrede antibiotika |
Dashbord BV-508-002 |
|
Pakkeforløp |
Dashboard: Pakkeforløp Dashboard: Kvalitet og pasientsikkerhet Trender
|
Veiledning for pakkeforløp Pakkeforløp BV-304-908 |
Registrering av pakkeforløp for kreft - retningslinjer for HMN
|
Kapasitet og belegg Utlokaliserte
|
Dashboard: Kapasitetsstyring-trender |
Sengestyring - Fordeling av sengebelegg - Sengeplanlegging HV-310-030
Utlokaliserte pasienter HV-310-015 |
|
Epikrisetid
|
Dashbord: epikrisetid Kliniske indikatorer- Trender for inneliggende pasienter
|
|
|
Ventetid Fristbrudd
|
Dashboard: Henvisningsforløp - Oversikt |
Oversikt NPR-rapportering og datakvalitet
Nyhenviste - Alle ventende på dine avdelinger BV-508-022 |
Ikke regional prosedyre |
Pasientsikker arbeidsflyt (Benyttes i hovedsak under GoLive-perioden) |
Dashboard: Pasientsikker arbeidsflyt Leder/kvalitetsrådgiver HP Rapport: HP pasientsikker arbeidsflyt- inneliggende pasienter som trenger gjennomgang |
|
Helseplattformen- Pasientsikker arbeidsflyt, bruk av pasientlister på sengepost for ledere |
Pasientmedvirkning
|
Dashbord: Bruk av HelsaMi funksjoner i Midt-Norge. PREMspørsmål i eSP ved 4 største pakkeforløp for kreft. |
|
|
Utsettelse planlagte operasjoner
|
Dashbord: Perioperativ Puls |
|
|
Hoftebrudd operert innen 24t og 48t
|
Dashbord: Perioperativ Puls |
|
|
Ikke møtt til timen |
Dashbord: Sentrale indikatorer helseforetak- Besøksvolum |
|
|
Digitale konsultasjoner |
Regionalt gevinstdashbord HMN
|
|
|
Forskrift og ledelse og kvalitetsforbedring
Oversikt nasjonale kvalitetsindikatorer for Helse Midt Norge