E-meldinger, ansvarsfordeling v. 1.3

Innledning

E-meldinger brukes for elektronisk kommunikasjon om pasienter mellom helseaktører via tjenestebasert adressering. Hvilke meldinger som skal brukes til hva, og hvilket innhold de skal ha er regulert i nasjonale og regionale retningslinjer.

Ansvarsfordelingen mellom sykehusene og Helseplattformen i forhold til oppfølging av meldinger er beskrevet i ansvarsmatrisen.

Som hovedregel skal alle arbeidslister for henvisning og e-meldingsrelaterte In Basket meldinger følges opp daglig, alle hverdager. 

 

Hensikt og omfang

Prosedyren beskriver ansvarsfordeling internt i det enkelte HF i forhold til håndtering av e-meldinger og eventuelle feilmeldinger. Prosedyren gjelder for alle ansatte.

Prosedyren vil revideres og tilpasses etter hvert som HF-ene starter opp med Helseplattformen, og når ny relevant informasjon blir tilgjengelig.

 

Arbeidsbeskrivelse

Utføres av

Ansvar/Arbeidsoppgave

Foretakets e-helse avdeling 

Representere HF-et i forvaltning-, feilretting- og forbedringsarbeid relatert til e-meldinger sammen med andre aktører.

Bistå klinikkene og eventuelt dokumentasjonssenter i håndtering av e-meldinger

Arbeidslister

Sørge for håndtering

         <HF> HENVISNINGER SENDINGSFEIL

         <HF> ARBEIDSLISTE FOR HENVISNINGER HVOR HENVIST-TIL-AVDELING ER FEIL

         <HF> HENVISNINGER SOM HAR STATUS AVVIST MEN MANGLER TRIAGEAVGJØRELSE

         <HF> HENVISNING VIDERESENDT TIL EKSTERN AVDELING

 

Parent-lister

         <HF> PARENT HENVIST TIL <HF>

         <HF> PARENT HENVISNING VENTER PÅ VURDERING

         <HF> PARENT HENVISNING FERDIG VURDERT

         <HF> PARENT KANSELLERTE HENVISNINGER

         <HF> PARENT AVVISTE HENVISNINGER MED ÅPNE HENVISNINGSPERIODER

         <HF> PARENT EKSTERNE HENVISNINGER UTEN AKTIVE VENTELISTER

 

Kun St.Olavs hospital

         STO PARENT AVVISTE HENVISNINGER HVOR RETT TIL HELSEHJELP=3,4 ELLER MANGLER

         STO EKSTERNE HENVISNINGER UTEN AKTIVE VENTELISTER

         STO GODTATT HENVISNING SOM HAR RETT TIL HELSEHJELP, MEN MANGLER FRIST FOR HELSEHJELP

 

In Basket

Sørge for håndtering

         <HF>HENVISNING SENDINGSFEIL

         In Basket gruppe som fanger opp PLO-meldinger som har kommet før og etter at pasienten har vært innlagt

 

Rapporter

Dashbord «E-MELDINGER I MINE AVDELINGER (HF)»

Håndtere 24 timer etterskuddsvis

         AVVISTE PLO, DIALOG OG EPIKRISEMELDINGER SOM AVVENTER GJENNOMGANG

         AVVISTE RADIOLOGIREKVISISJONER SOM AVVENTER GJENNOMGANG 

 

Dashbord «ARBEIDSLISTESTATUS», evt rapport HENVISNINGER PÅ ARBEIDSLISTE  

         Overvåke og ta kontakt med klinikk dersom arbeidslister for henvisning vokser uforholdsmessig mye

Foretakets ansvarlige for  samhandling

Rapporter

Sørge for at foretaket ivaretar forpliktelser i samarbeidsavtalen og tar kontakt med klinikkene ved behov

Klinikksjef med stab

Rapporter

Sørge for at rapporter for egen klinikk overvåkes og at nødvendig tiltak iverksettes ved behov

Dashbord «E-MELDINGER I MINE AVDELINGER (HF)»

         UBEHANDLEDE E-MELDINGER I IN BASKET

         HENVISNINGER PÅ ARBEIDSLISTE (du ser henvisninger tilknyttet den avdelingen du er innlogget på)

         UBEHANDLEDE OPPGAVEMELDINGER

         EPIKRISESTATUS- DØGNOPPHOLD

         EPIKRISESTATUS- DAGKIRURGI

         EPIKRISESTATUS- POLIKLINISK

 

Dashbord «LEDER- MEDISINSKFAGLIG ANSVARLIG(HF)»

         UBEKREFTEDE BILDEDIAGNOSTISKE RESULTATER- MINE AVDELINGER

         UBEKREFTEDE PATOLOGIRESULTATER I IN BASKET

Klinikkene, leder merkantil

Arbeidslister

Sørge for håndtering av arbeidslister for henvisning tilknyttet tjenesteadresser i egen klinikk

         <HF> <TJENESTEADRESSE>

o   eks. STO gynekologi Trondheim

         <HF> VURDERING <SUBGRUPPE>

o   eks STO vurdering gynekologi kreft

         <HF> <TJENESTEADRESSE>VURDERING - MANGLER/FEIL SUBGRUPPE

         <HF> FERDIG VURDERT <SUBGRUPPE>

o   eks STO ferdig vurdert gynekologi kreft

         <HF> <TJENESTEADRESSE>FERDIG VURDERT – MANGLER/FEIL SUBGRUPPE

         <HF> KANSELLERTE HENVISNINGER <TJENESTEADRESSE>

o   eks STO kansellerte henvisninger gynekologi Trondheim

         <HF> AVVIST HENVISNING MED ÅPEN HENVISNINGSPERIODE<TJENESTEADRESSE>

Kun St.Olavs hospital

         STO AVVISTE HENVISNINGER HVOR RETT TIL HELSEHJELP = 3,4 ELLER MANGLER<TJENESTEADRESSE>

 

In Basket

Sørge for håndtering av mottatte meldinger i «ADM - In Basket gruppene»:

         e-meldingsdialog

         e-meldingsrapport

         feilmelding e-melding

         henvisningsmelding

         varselbrev for henvisning

 

Rapporter

Dashbord «MERKANTIL–DAGLIG OG UKENTLIG OPPFØLGING»

Følge opp status for eget ansvarsområde

Klinikkene, leder sykepleie

In Basket

Sørge for håndtering av mottatte meldinger i «PLO - In Basket gruppene»:

         e-meldingsdialog

         e-meldingsrapport

         feilmelding e-melding

Foretakets avdeling for bildediagnostikk

Arbeidslister

Håndtere arbeidslister avdelingen har ansvar for, se detaljer i ansvarsmatrise

 

Statusrapporter

Håndtere statusrapporter avdelingen har ansvar for, se detaljer i ansvarsmatrise

 

In Basket

Håndtere mottatte meldinger i «ADM - In Basket gruppene»:

         e-meldingsdialog

         feilmelding e-melding

Videresende resultat fra SECTRA RIS VIDERESEND CC RESULTAT.

MTM

Håndtere daglig, alle hverdager

         Røntgen rekvisisjon og resultat med feilstatus delivered og rejected

Laboratoriemedisinsk klinikk

Laboratoriesvar sendes inntil alle HF er på Helseplattformen via HEMIT

Avklaring av ansvarsforhold mellom Helseplattformen og HF er under arbeid

In Basket

Håndtere mottatte meldinger i «ADM - In Basket gruppene»:

         e-meldingsdialog

         feilmelding e-melding

Ansatte

Alle

         Håndtere personlig In Basket

         Håndtere meldinger i gruppepostkasser i In Basket man er innmeldt i

         Håndtere meldinger på arbeidslister man, sammen med andre, har fått ansvar for

 

Lege/behandler

         Sørge for at nødvendige e-meldinger blir sendt til fastlege og andre samarbeidspartnere. Dette gjøres enten ved selv å opprette e-melding eller ved at en oppretter oppgavemelding til sekretær. 

 

Helsepersonell

Følge opp nødvendig samhandling med kommuner om pasienter med behov for kommunale tjenester, se brukerveiledning relatert

         Innkommende meldinger: Følges opp fortløpende (fra Brain eller oppgaveliste)

         Utgående meldinger: Se til at meldingen ble sendt/mottatt

 

 

Relatert dokumentasjon/informasjon

Ansvarsmatrise e-meldinger

St. Olavs hospital HF - Virksomhet - Adresseregisteret (nhn.no)

Helse Møre og Romsdal HF - Virksomhet - Adresseregisteret (nhn.no)

HELSE NORD-TRØNDELAG HF - Virksomhet - Adresseregisteret (nhn.no)

Elektronisk meldingsutveksling - Norsk helsenett (nhn.no)

Godkjente regionale rutiner/retningslinjer - Presentasjoner (helse-midt.no)

 

Relevante brukerveiledninger i Helseplattformen

Håndtering av mottatte meldinger og sending av meldinger

E-meldinger – Samleartikkel, KB0021736

Henvisninger – Samleartikkel, KB0022351

 

Håndtering av feilmeldinger

Håndtering av feilmeldinger e-meldinger og brevkø BV-177-062

Sendingsfeil arbeidsliste HV-155-028

PACS resultathåndtering- statusrapporter- BV-105-019 

 

 

Relevante EQS prosedyrer 

STO: Samhandling - Helsefelleskapet, ID 46757 - EQS

Dokumentasjon av helsehjelp- In Basket, ID 47765 - EQS