TSB - Vurdering av førerkortforskriftens helsekrav v. 1.1

Hensikt og omfang

Førerrett for motorvogn forutsetter at førerkortforskriftens helsekrav er oppfylt. 

Legers og psykologers meldeplikt er hjemlet i Lov om helsepersonell § 34 og inntrer når helsekravet ikke er innfridd.

Ved psykiske lidelser og svekkelser (Førerkortforskriften § 33):

Helsekrav er ikke oppfylt ved psykisk lidelse eller svekkelse dersom liten sykdomsinnsikt, avvikende atferd, svikt i impulskontroll eller sviktende vurderings- og tilpasningsevne medfører trafikksikkerhetsrisiko.

Ved bruk av midler (medisiner og rusmidler) som kan påvirke kjøreevnen (Førerkortforskriften § 35):

Helsekrav er ikke oppfylt dersom alkohol, rusmidler eller legemidler brukes i et omfang og på en måte som fører til helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko. 

Om førers ansvar førerkortforskriften § 2:

Ingen må føre motorvogn når vedkommende ikke er i stand til å kjøre på trafikksikker måte på grunn av sykdom, bruk av midler som gir svekket kjøreevne, eller annen helsesvekkelse.

For opplysninger knyttet til de ulike spesifikke lidelsene vises det til "Førerkort - Veileder til helsekrav", IS-2541, hovedsakelig kapittel 6, 13 og 14.

 

Ansvar

Det er leger og psykologer som har meldeplikt til statsforvalteren, men alt personell som utøverhelsetjenester må kjenne prosedyren og har et ansvar om varsling til lege eller psykolog.

Personell med behandleransvar har et særskilt ansvar for å kartlegge førerkortstatus og vurdere om helsekrav er oppfylt, samt iverksette relevante tiltak.

Meldeplikten gjelder i de tilfeller det er sannsynlighetsovervekt for at pasienten har førerkort, og har da forrang opp mot taushetsplikten. Meldeplikten gjelder ikke i de tilfeller helsekrav ikke er oppfylt, men pasienten ikke har førerkort. Det viktig at det framgår i journalen at det er foretatt en vurdering av om det er sannsynlig at pasienten har førerkort. 

 

Arbeidsbeskrivelse

Spesialisthelsetjenesten må avklare om henviser har tatt stilling til om helsekravene er oppfylt. Dersom det ikke er gjort, har spesialisthelsetjenesten et selvstendig ansvar for at vurdering gjøres og tiltak iverksettes. Avklaringen må journalføres. Det er viktig med ansvarsavklaring med henviser.

 

Om vurderingen

Det skal gjennomføres en individuell vurdering av pasientens helsetilstand ut fra vilkårene i førerkortforskriften. Ved vurdering av helsekravene har behandler en rolle som sakkyndig. Dette innebærer at man skal forholde seg objektivt til opplysninger og vurderingen av helsetilstandens innvirkning på førerevne, og ikke hensynta behov for førerkort.

 

 

Skriftlig advarsel

Meldeplikten inntrer når pasienten på grunn av sin helsetilstand ikke kan føre motorvogn på en trafikksikker måte, og helsesvekkelsen vil vedvare ut over seks måneder. Meldeplikt inntrer når pasienten er gitt muntlig kjøreforbud med beskrevet kontrollopplegg, og hvor dette ikke overholdes.

Skriftlig melding om at helsekravene i førerkortforskriften ikke er innfridd sendes til statsforvalteren og med kopi til pasient..

Beskrivelse av hvilke opplysninger som skal inngå i meldingen (se mal for melding):

         Navn på lege og institusjon

         Beskrivelse av hvilket/hvilke helsekrav som ikke er oppfylt

         Beskrivelse av hvorfor helsekravet/helsekravene ikke er oppfylt (medisinskfaglig vurdering, resultat av prøver og/eller annen relevant dokumentasjon)

         Tydeliggjøring av at helsesvekkelsens varighet er vurdert

 

 

Muntlig advarsel

Muntlig advarsel kan anvendes som sanksjon ved tilstander hvor man kan anta at helsekravene er oppfylt igjen innen seks måneder. Dette vil gjelde de fleste situasjoner med skadelig bruk av rusmidler eller rusmiddelavhengighet hvor pasienten gis en anledning til å umiddelbart avslutte rusbruk og følge angitt kontrollopplegg.

Meldeplikten vil bare inntre dersom pasienten ikke er i stand til, eller ikke er motivert for umiddelbar stopp i rusbruken. Likeledes inntrer meldeplikten der pasienten uteblir fra avtale (teller som positiv prøve), motarbeider avtale om rusoppfølging, eller der prøver ikke viser normalisering/avhold/rusfrihet.

Pasienten skal informeres om at helsekravene ikke er innfridd både muntlig og skriftlig. Informasjonen bør også inneholde tydelig informasjon

om hva som skal til for at helsekravene igjen er oppfylt, inkludert beskrivelse av kontrollregime.

Statsforvalter skal ikke ha kopi av advarselen.

 

 

Kontrollregime

Ved muntlig varsel om at helsekravene ikke er oppfylt, eller i situasjoner hvor pasienten skal kvalifisere seg til å oppfylle helsekrav, skal det beskrives et kontrollregime med egnede prøver. Det skal også tydelig beskrives hvilke krav som stilles til pasientens rusmestring (for eksempel totalavhold av alkohol eller umiddelbart opphold av rusmiddelbruk), samt informeres om konsekvenser av brudd på kontrollregimet.

Det må avklares mellom pasient, fastlege og spesialisthelsetjeneste hvem som rekvirerer prøver og hvor prøvene skal avlegges, samt hvem som sanksjonerer på avvik. Ved brudd på vilkårene i kontrollregimet inntrer meldeplikten.

 

 

Ved behandlingsavbrudd

Behandlingsavbrudd er en sårbar situasjon hvor pasienten kan falle ut av et kontrollopplegg. Ved behandlingsavbrudd hvor pasienten er ilagt muntlig advarsel med krav om rusprøver, sendes pasienten brev om ansvar for å ta kontakt med fastlege for avklaring. Fastlegekontor bør kontaktes for ansvarsavklaring.

 

 

Akutte situasjoner

Hvis det oppdages en akutt situasjon hvor pasientens bruk av motorvogn kan medføre akutt fare for liv og helse skal nødetater varsles for å forsøke å avverge alvorlig hendelse.

 

 

Dokumentasjon

Alle vurderinger må dokumenteres i pasientens journal.

 

 

For maler og ytterligere informasjon, se relatert.