Hensikt og omfang
Prosedyren skal sikre at all forordning av legemidler skjer på en systematisk og styrt måte slik at en sikrer en trygg legemiddelbehandling.
Prosedyren gjelder for leger som skal forordne og for annet helsepersonell som skal administrere legemidler.
Ansvar
Seksjonsleder har ansvar for at prosedyren er kjent i egen seksjon og følges.
Arbeidsbeskrivelse
Oppgave |
Arbeidsbeskrivelse |
Forordninger |
Lege forordner som hovedregel legemiddel ved å opprette en skriftlig, strukturert, forordning i Helseplattformen til den enkelte pasient. Unntaksvis kan lege forordne legemidler muntlig når dette er nødvendig for å gi forsvarlig helsehjelp, se detaljer i raden under. Cytostatika-kurer som skal bestilles fra Sykehusapoteket forordnes i Cytodose.
|
Viktige momenter i strukturert forordning |
Dose skal angis i doseringsfelt. • Unntak: warfarin, dosering angis i SmartTekst i administrasjonsinstruksjon. • Sjekk at oppstartstidspunkt og foreslåtte doseringstidspunkt er riktige før signering av forordningen. • Legemidler som ikke finnes i HP forordnes som “Finner ikke legemiddel” • Dersom pasienten av medisinske årsaker skal ha en bestemt merkevare, angis dette i feltet for administrasjonsinstruksjon.
|
Muntlig forordning |
Muntlig forordning er en kjent risikosituasjon, og av den grunn bør følgende punkter følges: • Virkestoff, dose, frekvens, administrasjonsmåte og indikasjon skal angis av forordnende lege. • Sykepleier må gjenta forordningen, og dokumentere strukturert med forordningsmetode “Muntlig med tilbakelesing” og den forordnede lege utfylt i felt for “autoriserende kliniker”. • Muntlig forordning skal fortrinnsvis være en engangsforordning. • Forordningen må kontrasigneres av lege så raskt som mulig, senest i løpet av neste dags (pre)visitt.
Eksempler på situasjoner hvor muntlige forordninger kan være hensiktsmessig: • I akutte-/hastesituasjoner og ved samtidskonflikter. • Under operasjon og i mottaksteam benyttes ett-trinn-forordninger. “Closed loop”- kommunikasjon skal benyttes, se Bakgrunn.
|
Forordning etter prosedyre
|
Forordning av legemidler kan i spesielle tilfeller gjøres på bakgrunn av en skriftlig nivå 2-prosedyre fastsatt av leder på klinikk-, avdeling- eller seksjonsnivå. Helsepersonell uten rekvireringsrett kan dermed, i gitte situasjoner, dele ut legemidler etter en slik prosedyre. Forordning etter skriftlig prosedyre gjelder kun i situasjoner der lege ikke er tilgjengelig, og når det er nødvendig for å kunne yte forsvarlig helsehjelp.
Prosedyren skal definere: • aktuelle situasjoner/indikasjoner • aktuelle legemidler samt administrasjonsform og dosering/doseintervall (maks dose) • for hvilket helsepersonell den gjelder • ev. spesielle forholdsregler (f.eks. ved redusert nyre-, lever-, lunge- eller hjertefunksjon) • krav til dokumentasjon, både for den som gir legemidlet og legens dokumentasjon i ettertid
All bruk av legemidler etter slik prosedyre må dokumenteres og gjennomgås av lege ved første anledning.
Eksempel på situasjon som ikke går innunder bestemmelsen med forordning etter prosedyre: • Rutinemessig standard pre- og postoperativ legemiddelbehandling ved kirurgiske/ortopediske inngrep. Dette skal forordnes til den enkelte pasient.
|
Daglig vurdering av legemiddelbehandling
|
«Aktive forordninger» skal til enhver tid være oppdatert under pasientens sykehusopphold, og lege har ansvar for at alle forordninger og endringer gjennomgås daglig/i forbindelse med (pre)visitt. Dette inkluderer: • Alle forordninger inkl. nullinger, seponeringer • Alle forordninger som krever kontrasignering/medsignering • Status/resultat fra legemiddelsamstemming ved første dags (pre)visitt
Dette dokumenteres ved signering av daglig* kurvesignering. *Ved begrenset tilgang på lege, eks. i helg og på helligdager, gjennomføres signering ved endringer.
|
Legemidler til ikke-innlagt pasient |
Legemidler som blir forordnet og administrert på poliklinikk skal også dokumenteres i HP. |
Forordning av legemidler som ikke er markedsført i Norge
|
For legemidler som inngår i notifiseringsordningen: Sykehusapoteket sender årlig en oversikt/liste over uregistrerte legemidler som er levert til avdelingen i løpet av siste året. Ansvarlig lege med delegert ansvar går gjennom listen og vurderer bruken. Dersom det er legemidler som ikke skal brukes det neste året strykes disse fra liste. Listen signeres og returneres til sykehusapoteket.
For legemidler som krever forhåndsgodkjenning: Ved forordning av uregistrerte legemidler på negativlisten må søknad godkjennes av Direktoratet for medisinske produkter (DMP) før legemidlet kan utleveres. Søknad skrives ut av Delta, signeres av lege og sendes til Sykehusapoteket.
|
Uønskede hendelser
Meldes i henhold til prosedyre i eget HF
Kilder
Forskrift om legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp Forskrift om legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp - Lovdata
Rundskriv til Legemiddelhåndteringsforskriften Rapportmal (helsedirektoratet.no)
Direktoratet for medisinske produkter, Rutine for godkjenningsfritak ved sykehus - Direktoratet for medisinske produkter (dmp.no)