Innsyn i pasientjournal - utlevering av journalkopi v. 1.0

Hensikt og omfang

Prosedyren skal sikre at pasienter gis innsyn i egne journalopplysninger samt at journalopplysninger kun utleveres i henhold til gjeldende regelverk.

Prosedyren omfatter alle som har oppgaver knyttet til gi innsyn i pasientjournal og/eller levere ut helseopplysninger fra pasientjournalen.

Prosedyren omfatter ikke utlevering av helseopplysninger til samarbeidende helsepersonell - se egen prosedyre under relatert.

 

 

Ansvar

Alle som har fått delegert oppgaver i mottak og effektuering av krav om innsyn i pasientjournalen.

 

 

Arbeidsbeskrivelse

  • Alle anmodninger om innsyn i pasientjournal skal være skriftlige.
  • Anmodning om innsyn dokumenteres i sak- og arkivsystem.
  • Alle anmodninger om innsyn i pasientjournal skal behandles så raskt som mulig og senest innen 3 uker fra anmodningen ble mottatt, eller annen frist er avtalt med anmoder om innsynet.
  • Pasient som har journal i Helseplattformen, kan få innsyn i journalen via Helsami.

 

Særlig om samtykke / fullmakt

  • Pasienten har som hovedregel rett til innsyn. 
  • I de tilfeller hvor det kreves samtykke eller fullmakt fra pasienten, skal dette være skriftlig fra personer som er fylt 16 år. Helsejuridisk myndighetsalder er 16 år, men barn mellom 12-16 år kan ha grunner til å unnta krav om innsyn i journal fra omsorgspersoner/de med foreldreansvar  som må respekteres. 
  • Man skal også forsikre seg om at samtykket / fullmakten er gyldig og signert av pasienten selv.
  • Det skal fremlegges kopi av pasientens gyldige legitimasjon hvis henvendelse om innsyn kommer fra pårørende.
  • Dersom kopi av journal hentes ved personlig frammøte, skal ID kontrolleres.  Utført kontroll, og hvilken ID som er sjekket, skal dokumenteres.

 

Vedrørende kostnad ved kopi

  • Innsyn er gratis. Opplysninger som leveres ut som de er uten videre bearbeidelse skal det ikke tas godtgjøring for. Dersom det etterspørres flere kopier, belastes administrasjonskostnadene - se lenke under Relatert til sykehusenes nettside om utskrift/kopi av journal. Unntak: Foresatt med ulik bostedsadresse.
  • Honorar for sakkyndigerklæringer, spesialisterklæringer m.v. - når opplysningene som utleveres krever ekstra arbeid: Forsikringsselskap betaler honorar i henhold til avtale mellom Finans Norge og Den norske legeforening. Økonomirådgiver/controller kontaktes for skjema «fakturagrunnlag» og fremgangsmåte. NAV godtgjør spesialisterklæringer de selv har bestilt, med bruk av takstene L120 og L30. Merk at andre aktører (fastlege for eksempel) ikke kan bestille sakkyndigerklæring på vegne av NAV. NAV godtgjør kun erklæringer de selv har bestilt.
  •  

Anmodning

Hjemmel

Ansvarlig

Saksgang/merknad

Pasienten eller den som samtykker på vegne av pasienten (for eksempel verge, foresatte)

Pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1

Journalansvarlig

Journalansvarlig - se definisjon under -  tar stilling til anmodning om kopi av journal og hva som skal utleveres.

Unntak

  • Dersom det er nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær.
  • Dersom pasienten har gitt uttrykk for at ingen eller spesifiserte personer skal ha kopi av opplysningene. Dette må foreligge skriftlig i journal.

Pasienten skal tilbys en enkel gjennomgang av journalen og kortfattet forklaring av faguttrykk og lignende.

Dersom pasienten nektes innsyn, kan advokat gis innsyn i henhold til retningslinjer angitt for advokat under.

Dersom pasienten mener at man ikke har fått innsyn i egen journal ihht til regelverket, kan det fremmes klage til Statsforvalteren jf Pasient- og brukerrettighetsloven § 7-2

Pårørende

Samtykke fra pasienten jf Pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1

Journalansvarlig

Nærmeste pårørende er den pasienten har oppgitt som pårørende i våre system.  Dersom nærmeste pårørende ikke er angitt - se Pasient- og brukerrrettighetslovens definisjon § 1-3 punkt b.

Etter en pasients død, har nærmeste pårørende rett til innsyn dersom ikke særlige grunner taler mot det, jf pasient- og brukerettighetsloven § 5-1, 5. ledd. Avdødes antatte vilje vil være et moment i vurderingen av hvorvidt det foreligger særlig grunn til å nekte innsyn til nærmeste pårørende. Det skal også tas hensyn til avdødes eksplisitte ønske om at opplysningene ikke skal utleveres etter hans/hennes død.

Legeerklæring om dødsfall som er produsert eller skannet i EPJ kan utleveres. Dødsattest regnes som helseopplysninger. 

Dersom pårørende mener at man ikke har fått innsyn journalen ihht til regelverket, kan det fremmes klage til Statsforvalteren jf Pasient- og brukerrettighetsloven § 7-2

Advokat

Samtykke fra pasient

Pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1, 3. ledd

Journalansvarlig

Advokater har rett til innsyn i pasientens journal, forutsatt at det ikke foreligger særlige grunner som taler mot det. 

Advokaten vil også ha rett til innsyn i opplysninger som det vurderes utilrådelig å gi pasienten innsyn i. Utlevering av slike opplysninger forutsetter en dialog mellom journalansvarlig og advokat.

Forsikringsselskap

Samtykke fra pasient

Pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1, 3. ledd

 Journalansvarlig

Det skal klart fremgå hvilke opplysninger som etterspørres.

Det er kun opplysninger som er relevante for saken og som kan bidra til å belyse det konkrete formålet som skal utleveres.

Dersom samtykket er vidt formulert, bør pasienten kontaktes for å sikre at samtykket er informert og uttrykkelig. 

Barneverntjenesten

Barnevernloven

§ 6-4 annet ledd

Avdelingssjef/leder

Barneverntjeneste-

koordinator

Det skal klart fremgå hvilke opplysninger som etterspørres. Det er kun opplysninger som er relevante for saken og som kan bidra til å belyse barnets omsorgssituasjon som skal utleveres.

Pålegg om utlevering av opplysninger kan påklages til Statsforvalteren jf forvaltningsloven § 14. Klage må fremsettes innen 3 dager.

Kommunal tjeneste/NAV 

Helse og omsorgstjenestelovens

§10-2 (Tilbakehold i institusjon uten eget samtykke) og

§ 10-3 (Tilbakeholdelse av gravide rusmiddelavhengige)

Avdelingssjef/leder

Saksbehandler som er delegert oppgaven

 

Det skal klart fremgå hvilke opplysninger som etterspørres. Hvis samtykke ikke foreligger fra pasienten, skal det gjøres en vurdering etter helsepersonellovens § 23 4 ledd (begrensinger i taushetsplikten. Det er kun opplysninger som er relevante for saken og som kan bidra til å belyse pasientens og/eller den gravides situasjon som skal utleveres).

Pålegg om utlevering av opplysninger kan påklages til Statsforvalteren jf forvaltningsloven § 14. Klage må fremsettes innen 3 dager.

Politiet

Samtykke fra pasient

Helsepersonellovens

§ 23 punkt 4 (dersom det foreligger tungtveiende private eller offentlige interesse)

§ 24 (opplysninger etter en pasientens død)

§ 31 (avverge alvorlig skade på person eller eiendom)

Straffelovens

§ 196 (plikt til å avverge alvorlig straffbar handling)

Avdelingssjef/leder

Saksbehandler som er delegert oppgaven

Politiet har ikke rett til innsyn i journal uten samtykke fra pasienten.

Unntak gjelder dersom utlevering av journalopplysninger er nødvendig for å avverge alvorlige skade på person eller eiendom (Helsepersonelloven § 31).

Politiet kan etterspørre helseopplysninger i forbindelse med etterforskning av dødsfall - (Helsepersonellovens  24)

Se også helsedirektoratets veiledning om rett og plikt til å utlevere opplysninger til politiet under relatert

Anmodning om utlevering av opplysninger skal være skriftlig

Statens helsetilsyn og Statsforvalteren

Spesialisthelsetjenesteloven § 6-2

Den som mottar anmodning

Tilsynsorganet har krav på å få oversendt de opplysninger de finner nødvendig for å gjennomføre sin oppgaver etter lov, forskrift eller instruks uten hinder av taushetsplikt.

NAV

Folketrygdloven
§§ 21-4 og 21-4c

Avdelingssjef/leder

Saksbehandler som er delegert oppgaven

Adgangen til innhenting av opplysninger i forbindelse med kontroll av om vilkår for trygdeytelser er oppfylt, innebærer ikke mulighet til å pålegge utlevering av fullstendig journal. NAV må spesifisere hvilke deler av journalen som ønskes utlevert, samt hjemmelen for innhentingen. Saksbehandler skal gjøre en vurdering etter helsepersonellovens § 23 4. ledd. Kun opplysninger som er relevante for saken og som kan bidra til å belyse pasientens situasjon skal utleveres. Det er ikke adgang til å kreve godtgjørelse.

Unntak: Dersom det viser seg at saken har startet som en søknad til NAV ved klinkk/avdeling, kan saken i sak-/arkivsystemet avskrives. Angi at søknadens opprinnelse ligger i pasientjournalen, og svares ut derfra. 

Anmodning om sakkyndigerklæring fra  ulike aktører

Helsepersonellovens § 27

Folketrygdlovens §§ 21-4 og 21-4c

Avdelingssjef/leder

Journalansvarlig

Saksbehandler som er delegert oppgaven

Det må avklares hvorvidt oppdraget kommer fra pasienten eller andre oppdragsgivere.

Dette vil være avgjørende for hvilke opplysninger som kan utleveres. Det kreves eventuelt samtykke fra pasient eller oppdragsbrev som klart angir rammen for sakkyndiges oppdrag.

Sakkyndig skal orientere pasienten om helseopplysningene som er gitt oppdragsgiver. Grunnlaget for vurderingen og mandatet må derfor vurderes nøye.

Eksempler

(1) Oppnevnt av retten

(2) Oppnevnt av en part ifm rettslig prøving

(3) Oppnevnt av selskap ifm forsikringsoppgjør

(4) Oppnevnt av NPE ifm skadesak

(5) Oppnevnt av NAV ifm sakkyndigerklæring ved trygdesak

Merknad: Fastlege / henvisende lege kan be om spesialistvurdering av om utredning og/eller tiltak som er prøvd er uttømmende for tilstanden til en pasient som er i en uføresak eller forsikringssak.  

Opplysninger til bruk i læringsarbeid og kvalitetssikring

Helsepersonelloven § 29c

Avdelingssjef/leder

Helsepersonell med autorisasjon eller lisens kan gjøre oppslag i pasientjournaler hvis formålet er læring eller kvalitetssikring og pasienten ikke har motsatt seg dette. Opplysningene som leveres ut skal være relevante for lærings-/kvalitetssikringsformålet. 

Tilgangen skal dokumenteres med hvem som har gjort oppslag, tidspunkt, begrunnelse (aktualiseringsårsak) og hvilke opplysninger som ble tilgjengeliggjort.

 

 

Definisjoner

Journalansvarlig:

I Helsepersonellovens §39 står det "I helseinstitusjoner skal det utpekes en person som skal ha det overordnede ansvaret for den enkelte journal, og herunder ta stilling til hvilke opplysninger som skal stå i pasientjournalen." Journalansvarlig registreres i den enkelte journal. Dersom dette ikke er registrert, er det faglig ansvarlig ledelse på aktuell avdeling/klinikk som har beslutningsmyndighet.