Innsyn i pasientjournal v. 2.0

Hensikt og omfang

Prosedyren er et dokument til intern bruk i HMN som skal sikre at pasienter gis innsyn i egne journalopplysninger samt at journalopplysninger kun utleveres i henhold til gjeldende regelverk.

Prosedyren omfatter alle som har oppgaver knyttet til gi innsyn i pasientjournal og/eller levere ut helseopplysninger fra pasientjournalen

Ansvar

Alle som har fått delegert oppgaver i mottak og effektuering av krav om innsyn i pasientjournalen.

Arbeidsbeskrivelse

  • Alle anmodninger om innsyn i pasientjournal skal være skriftlige.
  • Anmodning om innsyn dokumenteres i sak- og arkivsystem i tråd med lokale rutiner.
  • Alle anmodninger om innsyn i pasientjournal skal behandles så raskt som mulig og senest innen 3 uker fra anmodningen ble mottatt, eller annen frist er avtalt med anmoder om innsynet.
  • Pasient som har journal i Helseplattformen, kan få innsyn i deler av journalen via HelsaMi.

Særlig om samtykke / fullmakt

  • Pasienten har som hovedregel rett til innsyn. 
  • I de tilfeller hvor det kreves samtykke eller fullmakt fra pasienten, skal dette være skriftlig fra personer som er fylt 16 år. Helsejuridisk myndighetsalder er 16 år, men barn mellom 12-16 år kan ha grunner til å unnta krav om innsyn i journal fra omsorgspersoner/de med foreldreansvar  som må respekteres. 
  • Man skal også forsikre seg om at samtykket / fullmakten er gyldig og signert av pasienten selv.
  • Det skal fremlegges kopi av pasientens gyldige legitimasjon hvis henvendelse om innsyn kommer fra pårørende.
  • Dersom kopi av journal hentes ved personlig frammøte, skal ID kontrolleres.  Utført kontroll, og hvilken ID som er sjekket, skal dokumenteres.
  • Verge: for at en verge skal få innsyn, så må det fremgå av vergefullmakten at vergen kan be om det på vegne av pasienten

Organisering av arbeidet

Det enkelte helseforetaket står fritt til å organiserer arbeidet selv, men følgende kvalitetskrav må ivaretas av den som defineres saksbehandler:

  1. Kravene etter pbrl. § 5-1 må ivaretas av den som behandler forespørsel. Disse innebærer 
    • Å tilby pasienten enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende, eller innhente en slik forklaring fra andre.
    • Vurdere om opplysninger bør tilbakeholdes fra innsyn fordi opplysningen kan føre til fare for liv og helse for pasienten, eller er klart utilrådelig å utlevere av hensyn til personer som står pasienten nær, jf. § 5-1 andre ledd. Ved tvil, konferer med medisinsk ansvarlig personell.
  2. Når andre enn pasienten selv ber om innsyn må saksbehandler kunne vurdere om representant har rett til innsyn.
  3. Etter pasientens død, har nærmeste pårørende rett til innsyn i journal, jf. pbrl. § 5-1 femte ledd. Saksbehandler må likevel vurdere om det foreligger særlige grunner til å nekte innsyn i deler av journalen.  
  4. Saksbehandler må i alle tilfeller kunne vurdere om den som sender inn forespørsel har fullmakt til å sende forespørsel på vegne av pasienten, eventuelt annet rettslig grunnlag for å motta taushetsbelagte opplysninger, og hvilket omfang av opplysninger rettsgrunnlaget gjelder.

Henvendelser og håndtering

Anmodning

Hjemmel

Ansvarlig

Saksgang/merknad

Pasienten eller den som samtykker på vegne av pasienten (for eksempel verge, foresatte, fullmektig)

Pasient- og brukerrettighetsloven § 3 -4 (barn)

Pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1 (voksen)

Saksbehandler

Saksbehandler gjør en helsefaglig vurdering av anmodningen om innsyn i journal

Unntak

  • Dersom det er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær.
  • Dersom pasienten har gitt uttrykk for at ingen eller kun spesifiserte personer skal ha innsyn i opplysningene. Dette bør foreligge skriftlig i journal.

Pasienten skal ha mulighet til en enkel gjennomgang av journalen og kortfattet forklaring av faguttrykk og lignende, hvis ønskelig.

Dersom pasienten nektes innsyn, kan advokat gis innsyn i henhold til retningslinjer angitt for advokat under.

Dersom pasienten mener at man ikke har fått innsyn i egen journal ihht til regelverket, kan det fremmes klage til Statsforvalteren jf Pasient- og brukerrettighetsloven § 7-2.

Saksbehandler rådføre seg med journalansvarlig i de tilfeller saksbehandler er andre en journalansvarlig, hvis det er usikkerhet om journalopplysninger skal frigis. 

Pårørende

Innsyn med samtykke: Pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1

Mulighet til innsyn uten samtykke:

Pasient- og brukerrettighetsloven § 24 - annet ledd

Pasient- og brukerrettighetsloven § 3-3

Saksbehandler

Nærmeste pårørende er den pasienten har oppgitt som pårørende i våre system.  Dersom nærmeste pårørende ikke er angitt - se Pasient- og brukerrrettighetslovens  § 1-3 punkt b.

Etter en pasients død, har nærmeste pårørende rett til innsyn dersom ikke særlige grunner taler mot det, jf pasient- og brukerettighetsloven § 5-1 femte ledd. Det skal da legges vekt på avdødes eksplisitte ønske om at opplysningene ikke skal utleveres etter hans/hennes død.

Øvrige pårørende kan søke innsyn i henhold til helsepersonelloven § 24 og innsyn kan gis om "vektige grunner" taler for det. Avdødes antatte vilje, opplysningnes art og de pårørendes og samfunnets interesser skal vurderes i den forbindelse.

Legeerklæring om dødsfall som er produsert eller skannet i EPJ kan utleveres. Dødsattest regnes som helseopplysninger. 

Dersom pårørende mener at man ikke har fått innsyn journalen ihht til regelverket, kan det fremmes klage til Statsforvalteren jf Pasient- og brukerrettighetsloven § 7-2

Advokat

Innsyn med og uten samtykke:

Pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1, 3. ledd

Saksbehandler

Advokater har rett til innsyn i pasientens journal, forutsatt at det ikke foreligger særlige grunner som taler mot det. 

Advokaten vil også ha rett til innsyn i opplysninger som det vurderes utilrådelig å gi pasienten innsyn i. Utlevering av slike opplysninger forutsetter en dialog mellom journalansvarlig og advokat.

Advokat trenger ikke legge frem skriftlig fullmakt om hvem hen representerer

Forsikringsselskap

Innsyn med samtykke:

Pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1

 Saksbehandler

Det skal klart fremgå hvilke opplysninger som etterspørres.

Det er kun opplysninger som er relevante for saken og som kan bidra til å belyse det konkrete formålet som skal utleveres.

Dersom samtykket er vidt formulert, bør pasienten kontaktes for å sikre at samtykket er informert og uttrykkelig. 

Barneverntjenesten

Barnevernloven

§ 6-4 annet ledd

Avdelingssjef/leder

Barneverntjeneste-

koordinator

Saksbehandler

Barnevernet har omfattende innsynsrett ved pålegg i henhold til barnevernloven § 13-4. Det skal klart fremgå hvilke opplysninger som etterspørres. Det er kun opplysninger som er relevante for saken og som kan bidra til å belyse barnets omsorgssituasjon som skal utleveres.

Pålegg om utlevering av opplysninger kan påklages til Statsforvalteren jf forvaltningsloven § 14. Klage må fremsettes innen 3 dager.

Kommunal tjenester 

Helse og omsorgstjenestelovens

§10-2 (Tilbakehold i institusjon uten eget samtykke) og

§ 10-3 (Tilbakeholdelse av gravide rusmiddelavhengige)

Helsepersonelloven § 25

Avdelingssjef/leder

Saksbehandler

 

For å samarbeide om helsehjelp til pasient, kan relevante og nødvendige journalopplysninger deles med kommunen, jf. helsepersonelloven § 25.

Det skal klart fremgå hvilke opplysninger som etterspørres. Hvis samtykke ikke foreligger fra pasienten, skal det gjøres en vurdering etter helsepersonellovens § 23 4 ledd (begrensinger i taushetsplikten. Det er kun opplysninger som er relevante for saken og som kan bidra til å belyse pasientens og/eller den gravides situasjon som skal utleveres).

Pålegg om utlevering av opplysninger kan påklages til Statsforvalteren jf forvaltningsloven § 14. Klage må fremsettes innen 3 dager.

Politiet

Innsyn med samtykke

Helsepersonellovens

§ 23 punkt 4 (dersom det foreligger tungtveiende private eller offentlige interesse)

§ 24 (opplysninger etter en pasientens død)

§ 31 (avverge alvorlig skade på person eller eiendom)

Straffelovens

§ 196 (plikt til å avverge alvorlig straffbar handling)

Avdelingssjef/leder

Saksbehandler

 

Politiet har ikke rett til innsyn i journal uten samtykke fra pasienten.

Unntak gjelder dersom utlevering av journalopplysninger er nødvendig for å avverge alvorlige skade på person eller eiendom (Helsepersonelloven § 31).

Politiet kan etterspørre helseopplysninger i forbindelse med etterforskning av dødsfall - (Helsepersonellovens  24)

Se også helsedirektoratets veiledning om rett og plikt til å utlevere opplysninger til politiet under relatert

Anmodning om utlevering av opplysninger skal være skriftlig.

Jurist kontaktes ved behov. Særlig ved tvil om lovhjemmel i anmodning. 

 

Statens helsetilsyn, NPE og Statsforvalteren

 

Mulighet for innsyn uten samtykke:

Spesialisthelsetjenesteloven § 6-2
pasientskadeloven § 10 a
Helsetinsynsloven § 7

Den som mottar anmodning

Tilsynsorganet har krav på å få oversendt de opplysninger de finner nødvendig for å gjennomføre sin oppgaver etter lov, forskrift eller instruks uten hinder av taushetsplikt.

NAV

Mulighet for innsyn uten samtykke:

Folketrygdloven
§§ 21-4 og 21-4c

Avdelingssjef/leder

Saksbehandler

Adgangen til innhenting av opplysninger i forbindelse med kontroll av om vilkår for trygdeytelser er oppfylt, innebærer ikke mulighet til å pålegge utlevering av fullstendig journal. NAV må spesifisere hvilke deler av journalen som ønskes utlevert, samt hjemmelen for innhentingen. Saksbehandler skal gjøre en vurdering etter helsepersonellovens § 23 4. ledd. Kun opplysninger som er relevante for saken og som kan bidra til å belyse pasientens situasjon skal utleveres. Det er ikke adgang til å kreve godtgjørelse.

Unntak: Dersom det viser seg at saken har startet som en søknad til NAV ved klinkk/avdeling, kan saken i sak-/arkivsystemet avskrives. Angi at søknadens opprinnelse ligger i pasientjournalen, og svares ut derfra. 

Anmodning om sakkyndigerklæring fra  ulike aktøre

Innsyn med samtykke:

Pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1

Mulighet for innsyn uten samtykke:

 

Barnevernloven § 6-4 annet ledd

 

Folketrygdlovens §§ 21-4 og 21-4c

Avdelingssjef/leder

Journalansvarlig

Saksbehandler

Det må avklares hvorvidt oppdraget kommer fra pasienten eller andre oppdragsgivere.

Dette vil være avgjørende for hvilke opplysninger som kan utleveres. Det kreves eventuelt samtykke fra pasient eller oppdragsbrev som klart angir rammen for sakkyndiges oppdrag.

Sakkyndig skal orientere pasienten om helseopplysningene som er gitt oppdragsgiver. Grunnlaget for vurderingen og mandatet må derfor vurderes nøye.

Eksempler

(1) Oppnevnt av retten

(2) Oppnevnt av en part ifm rettslig prøving

(3) Oppnevnt av selskap ifm forsikringsoppgjør

(4) Oppnevnt av NPE ifm skadesak

(5) Oppnevnt av NAV ifm sakkyndigerklæring ved trygdesak

Merknad: Fastlege / henvisende lege kan be om spesialistvurdering av om utredning og/eller tiltak som er prøvd er uttømmende for tilstanden til en pasient som er i en uføresak eller forsikringssak.  

Opplysninger til bruk i læringsarbeid og kvalitetssikring

Helsepersonelloven § 29c

Avdelingssjef/leder

Helsepersonell med autorisasjon eller lisens kan gjøre oppslag i pasientjournaler hvis formålet er læring eller kvalitetssikring og pasienten ikke har motsatt seg dette. Opplysningene som leveres ut skal være relevante for lærings-/kvalitetssikringsformålet. 

Tilgangen skal dokumenteres med hvem som har gjort oppslag, tidspunkt, begrunnelse (aktualiseringsårsak) og hvilke opplysninger som ble tilgjengeliggjort.

Media Mulighet for innsyn uten samtykke:
Offenlighetsloven § 13
Forvaltningsloven § 13
Helsepersonelloven § 21 & 24
 

Avdelingssjef/leder
Journalansvarlig

Kommunikasjon

Innsynsbegjæringer i Helse Midt-Norge

 

 

Roller - Definisjoner

Journalansvarlig

Helsepersonelllovens paragraf 39 stiller krav om at det utepekes en journalansvarlig. For utdypende informasjon om dette se: Dokumentasjon av helsehjelp

Det er som hovedregel avdelingsoverlegen(eller tilsvarende funksjon) ved den enkelte enhet som har dette ansvaret.

Saksbehandler:

Saksbehandler er den som behandler anmodingen om innsyn. Saksbehandler må være autorisert helsepersonell. Saksbehandler rådfører seg med journalansvarlig  i de tilfeller saksbehandler er andre enn journalansvarlig hvis det råder usikkerhet om det skal gis innsyn i journal. I tvilstilfeller kan journalansvarlig og saksbehandler kontakte jurist.