Helseplattformen- Tiltak ved avbrudd, bruk av nød-PC (BCA-PC) v. 1.2

Innledning

Avbrudd i tilgang til Helseplattformen kan skyldes utfall av datanettverk, strømstans eller problem med sentrale tjenester. Dette oppstår heldigvis svært sjelden, men det er viktig at ansatte kjenner til hvordan de kan finne kritiske helseopplysninger og tiltak for sine pasienter i en slik situasjon.

 

Nød-PCer med og uten reservekraft

I sykehuset har noen enheter nød-PC (BCA) som er tilknyttet reservekraft, mens andre enheter har det ikke.

 

NØD-PCer som har reservekraft

Nød-PC der strømforsyningen er merket med rød teip, er koblet opp mot en batteripark(UPS) og vil være påslått hele tiden selv om strømmen forsvinner.

Nød-PC der strømforsyningen er merket med gul teip, er koblet opp mot et aggregat og må slås på igjen dersom strømmen forsvinner.  

 

Nød-PCer uten reservekraft

Disse pc-ene vil man kunne hente rapporter fra dersom datanettverket ikke fungerer eller dersom man ikke får logget på Helseplattformen (problemer med tilgangsstyring)

Ved strømstans vil enheter som har nød-PCer uten reservekraft ha nytte av en bærbar PC, som man koble til nettverk via mobil og slik benytte mobilnettverket (4G/5G), eller man kan oppsøke lokasjon der strømmen ikke har gått for å logge på Helseplattformen som vanlig derfra.

 

I Psykisk helsevern er det flere avdelinger som ikke har nød-PC som har reservekraft. Disse avdelingene må påse at man har en bærbar PC som til enhver tid er fulladet. I tillegg vil disse avdelingers rapporter også gå til en stasjonær nød-PC som har reservekraft.

 

 

 

Om planlagte avbrudd

Når Helseplattformen har planlagte avbrudd i forbindelse med oppdateringer og oppgraderinger, vil helsepersonell få tilgang til opplysningene via HP leseserver. Dette vil det informeres og varsles om før avbruddet på intranettet.

Hensikt og omfang

Prosedyren skal sikre at helsepersonell som bruker Helseplattformen får tilgang til kritiske helseopplysninger og planlagte tiltak i forbindelse med ikke planlagte avbrudd.

Ansvar

         Lege/behandler

         Sykepleiere og annet helsepersonell

         Ansatte med merkantile oppgaver

Arbeidsbeskrivelse

 

Utføres av

Arbeidsoppgave

Ansatt som opplever avbrudd

·         Kontakt ansvarlig person på din vakt om avbruddet

Ansatt som har fått delegert oppgave med å logge seg på nød-PC og skrive ut rapporter for enheten(e) som dekkes av nød-PC-en

Under avbruddet

 

Sjekk om det ligger varsel fra enten:

         Helseplattformen på intranett

         Varsel ved helseCIM på din telefon

         Mottar slik beskjed på annen måte

 

         Sørg for at kolleger får beskjed om at nød-PC skal benyttes, og at rapporter vil bli distribuert i henhold til lokale rutiner

         Finn konvolutt med brukernavn og passord

         Logg på med info fra konvolutten

         Skriv ut de aktuelle rapportene på skriveren som er tilknyttet nød-PC, se Nød-PC-plakat eller brukerveiledning under relatert

         For å dokumentere, finn frem papirdokumenter og rekvisisjoner fra eget beredskapslager (eks. kurver, blodprøverekvisisjon mm.)

         Fordel rapporter og dokumenter til det helsepersonell som har bruk for dem.

         Sjekk at helsepersonell på vakt har nødvendig kunnskap for å iverksette disse tiltakene

 

Etter avbruddet

         Meld avvik i EQS om avbruddet og konsekvenser av det. Avviket merkes Informasjonssikkerhetsavvik. Registrer også hvem som har logget seg på nød-PC-en og med hvilket brukernavn

 

Nye konvolutter bestilles ved å sende epost til følgende e-post adresser: (skriv gjerne BCA i emnefeltet)

Ø  Stolav: hp@stolav.no

Ø  HMR: IKT@helse-mr.no

Ø  HNT: ikke bestemt enda

 

Ansatt som opplever avbrudd

Under avbruddet

         Finner opplysninger de trenger i rapportene, eks.  pasientlister, pasientsammendrag, kritisk informasjon.

         Noterer ny informasjon på aktuelle papirskjema som skal registreres i Helseplattformen etter avbruddet: For eksempel personopplysninger for nye pasienter, inn-/utskrivning, overflytting, utførte forordninger, observasjoner, legemidler gitt/forordnet, vurderinger og nye forordninger med mer

 

Etter avbruddet

         Registrer opplysninger som har oppstått under avbruddet i Helseplattformen, ev. få andre til å registrere (eks. dersom vaktskifte)

         Sørg for at rapporter og andre skjema som er benyttet, makuleres når opplysningene er registrert

 

 

Definisjoner

Nød-PC – også kalt BCA-PC – er en PC som er satt opp med programvare som gjør at helsepersonell på vakt får tilgang til rapporter med kritiske helseopplysninger ved avbrudd i tilgang til nettverk og/eller strømbrudd.

 

Relaterte dokumenter

Helseplattformen- Klargjøring av nød-PC (BCA-PC)

Brukerveiledning (HP) nød-PC ved nedetid

 

Prosedyrer HNT/HMR/Stolav: Beredskapsplaner ved avbrudd i kritiske IKT-systemer