Avbrudd i tilgang til Helseplattformen kan skyldes utfall av datanettverk, strømstans eller problem med sentrale tjenester. Dette oppstår heldigvis svært sjelden, men det er viktig at ansatte kjenner til hvordan de kan finne kritiske helseopplysninger og tiltak for sine pasienter i en slik situasjon.
I sykehuset har noen enheter nød-PC (BCA) som er tilknyttet reservekraft, mens andre enheter har det ikke.
NØD-PCer med reservekraft
Nød-PCer kan ha ulik reservekraft. Noen PCer vil forbli påslått ved strømstans og noen PCer vil måtte slås på igjen ved strømstans.
Nød-PCer uten reservekraft
Disse PCene vil slå seg av ved strømstans.
De vil likevel fungere som nød-PC ved andre bortfall av Helseplattformen, som når datanettverket ikke fungerer eller ved problemer med sentrale tjenester.
Ved strømstans vil enheter som har nød-PCer uten reservekraft ha nytte av en bærbar PC, som man koble til nettverk via mobil og slik benytte mobilnettverket (4G/5G), eller man kan oppsøke lokasjon der strømmen ikke har gått for å logge på Helseplattformen som vanlig derfra.
I Psykisk helsevern er det flere avdelinger som ikke har nød-PC som har reservekraft. Disse avdelingene må påse at man har en bærbar PC som til enhver tid er fulladet. I tillegg vil disse avdelingers rapporter også gå til en stasjonær nød-PC som har reservekraft.
Når Helseplattformen har planlagte avbrudd i forbindelse med oppdateringer og oppgraderinger, vil helsepersonell få tilgang til opplysningene via HP leseserver. Dette vil det informeres og varsles om før avbruddet på intranettet.
Prosedyren skal sikre at helsepersonell som bruker Helseplattformen får tilgang til kritiske helseopplysninger og planlagte tiltak i forbindelse med ikke planlagte avbrudd.
· Klinikksjef/-leder, avdelingssjef/-leder, seksjonsleder
· Nød-PC ansvarlig i klinikk/avdeling
· Nød-PC ansvarlig i avdeling for e-helse/fagavdeling
· Alt helsepersonell
Utføres av |
Arbeidsoppgave |
Ansatt som opplever avbrudd |
· Kontakt ansvarlig person på din vakt om avbruddet |
Ansatt som har fått delegert oppgave med å logge seg på nød-PC og skrive ut rapporter |
Under avbruddet
Sjekk om det ligger varsel fra enten: · Helseplattformen på intranett · Varsel ved helseCIM på din telefon · Mottar slik beskjed på annen måte
· Sørg for at kolleger får beskjed om at nød-PC skal benyttes, og at rapporter vil bli distribuert i henhold til lokale rutiner · Finn konvolutt med brukernavn og passord · Logg på med info fra konvolutten · Skriv ut de aktuelle rapportene på skriveren som er tilknyttet nød-PC, se nød-PC-plakat eller brukerveiledning, se relatert til prosedyren · Fordel rapporter og dokumenter til det helsepersonell som har bruk for dem · For å dokumentere, finn frem papirdokumenter og rekvisisjoner fra eget beredskapslager (eks. kurver, blodprøverekvisisjon mm.) · For eksempel personopplysninger for nye pasienter, inn-/utskrivning, overflytting, utførte forordninger, observasjoner, legemidler gitt/forordnet, vurderinger og nye forordninger med mer
· Sjekk at helsepersonell på vakt har nødvendig kunnskap for å iverksette disse tiltakene
|
Ansatt som har fått delegert oppgave med å logge seg på nød-PC og skrive ut rapporter |
Etter avbruddet · Registrer informasjon som er dokumentert på papir under avbruddet i Helseplattformen, ev. få andre til å registrere (eks. dersom vaktskifte) · Sørg for at rapporter og andre skjema som er benyttet, makuleres når opplysningene er registrert · Meld avvik i EQS om avbruddet og konsekvenser av det. Avviket merkes Informasjonssikkerhetsavvik. Registrer også hvem som har logget seg på nød-PC-en og med hvilket brukernavn
Nye konvolutter bestilles ved å sende epost til følgende e-post adresser: (skriv gjerne BCA i emnefeltet) Ø Stolav: hp@stolav.no Ø HMR: IKT@helse-mr.no Ø HNT: epj.hnt@helse-nordtrondelag.no
|
Nød-PC – også kalt BCA-PC (Business Continuity Access) er en PC som kontinuerlig høster informasjon fra aktuelle pasienters journal i Helseplattformen. Rapportene inneholder krypterte helseopplysninger om enheten(e)s pasienter, og lagres lokalt på PC-en. Det kreves egen bruker og passord for å få tilgang til opplysningene – siden man ikke kan logge på med ID-kort når nettet er nede eller strømmen er vekke.
Nød-PC-bruker – Helseplattformen lager og lagrer gyldig brukernavn og passord på nød-PC-en for bruk ved nedetid
Nød-PC-ansvarlig klinikk – ansatt som er delegert oppgaven med å sikre at nød-PC er klar for bruk
Nød-PC-ansvarlig Fagavdeling/ e-helse – ansatt som er delegert oppgaven med å sikre at prosedyrer og informasjon er oppdatert og tilgjengelig, mottar påloggingskonvolutter og distribuerer dem til nød-pc-ansvarlige ved enhetene
Rapporter: For oversikt over hvilke type rapporter en enhet har, se relatert.
Nød-PC – også kalt BCA-PC for Business Continuity Access – er en stasjonær PC som er i jevnlig bruk. Den må stå tilkoblet til sykehusnettet med kabel og reservekraft der dette er tilgjengelig. PC-en må være koblet til en egen lokal skriver med kabel. PC-skjermen må også stå i reservekraft. Også skriveren skal være tilknyttet reservekraft der dette er tilgjengelig.
PC-en får installert en egen Puls sprint-versjon for nød-PC-er. PC som står tilkoblet skanner eller betalingsterminal eller er satt opp som Puls spesial, kan derfor ikke benyttes.
Nød-PC-en er spesielt merket for å gjøre den enklere å identifisere, og skal ikke flyttes. Den skal stå påslått hele tida for å sikre at viktige kliniske opplysninger høstes og lagres. Dersom en nød-PC restartes på grunn av heng, treghet eller sikkerhetsoppdatering, vil data synkroniseres når PC-en igjen er på nett.
Nød-PC-en blir kontinuerlig overvåket av Helseplattformen som har rutiner for å iverksette tiltak – typisk varsle sykehuset – for å sikre at nød-PC-en igjen kommer på nett. Helseplattformen overvåker også pålogginger på løsningen, og varsler sykehuset om dette for oppfølging
Skriveren er en standard laserskriver som står tilknyttet nød-PC-en med lokal kabel, samt ha reservestrøm. Papirkapasitet: 5-10 ark per pasient er typisk antall utskrifter. Kapasiteten må beregnes ut fra antallet pasienter som dekkes av nød-PC-en.
Plassering – nær den kliniske virksomheten der pasienten mottar helsehjelp, samtidig ikke tilgjengelig for uvedkommende.
· Sengeposter og døgnenheter - Helseplattformen anbefaler ca 1 nød-PC per 20 senger. Kan være i arbeidsstasjonen eller et kontor tilknyttet enheten.
· Poliklinikker – 1 PC per lokalisasjon, som en arbeidsstasjon, ekspedisjon eller kontor tilknyttet enheten. Merk at nød-PC-en ikke kan benyttes sammen med lokal skanner eller betalingsterminal.
· Operasjonsområder – Helseplattformen anbefaler 1 nød-PC per operasjonsområde.
Relaterte dokumenter
Brukerveiledning (HP) nød-PC ved nedetid
Plakat til å henge ved nød-PCene
Prosedyrer HNT/HMR/Stolav: Beredskapsplaner ved avbrudd i kritiske IKT-systemer