Dokumentet gir en oversikt over de rutiner og regler som gjelder for dokumentbehandling i det regionale helseforetaket, helseforetakene og Hemit. Formålet med dokumentet er å sikre at det innarbeides felles og standardiserte saksbehandlings- og dokumentbehandlingsrutiner som er i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.
Det er et overordnet mål at dokumentflyten skal skje hurtigst mulig. Rutinene skal videre sikre at saksbehandlingen blir tilstrekkelig dokumentert og arkivert, uten unødvendig dobbeltarkivering. Dokumentet beskriver rutinene for saksbehandling/dokumentbehandling, og tar utgangspunkt i et dokument fra det kommer inn til postmottaket, registreres, oversendes til saksbehandler, sendes mellom ulike saksbehandlere og leder. Videre beskrives hvordan det ekspederes til mottaker på papir og ved bruk av elektronisk digital forsendelse.
I Helse Midt-Norge brukes det elektroniske dokumentasjonssystemet Elements, heretter kalt «Elements».
Det er utarbeidet et grunnleggende e-læringskurs. Kurset er obligatorisk for alle som saksbehandler i Elements og er tilgjengelig i læringsportalen. I læringsportalen finnes også flere e-læringskurs for Elements ut over det obligatoriske.
Ansvaret for revidering av rutinedokumentet og brukerveiledningene ligger hos Helse Midt-Norge RHF – via regionalt arkivledernettverk. Regionalt arkivledernettverk ledes av arkivansvarlig i det regionale helseforetaket og består av arkivledere i alle helseforetak og Hemit. Alle deltakerne i arkivforum har et selvstendig ansvar for å bidra til kvalitetssikring og nyskaping i arbeidet med å bredde Elements og arkivforståelse.
Med saksbehandling menes i denne sammenheng alt arbeid knyttet til det å motta og/eller produsere informasjon som ledd i den virksomhet helseforetakene utøver.
Arkivforskriften stiller krav om arkivering av alle dokumenter som etter offentlighetsloven regnes som saksdokumenter for virksomheten og er gjenstand for saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon. Dette gjelder både dokumenter som virksomheten sender og mottar, men også interne dokumenter. Arkivverdighet er uavhengig av hvordan et dokument kommer inn til foretaket. Det er innholdet i informasjonen som er sendt, mottatt, delt eller på annet vis formidlet, som er avgjørende for om innholdet skal arkiveres. Dette innebærer at brev på papir, e-post, SMS, faks og telefonsamtaler kan være saksdokumenter som skal registreres i Elements.
Hvis dokumentene både er gjenstand for saksbehandling og har dokumentasjonsverdi skal de også journalføres. Journalføring er en systematisk og fortløpende loggføring av opplysninger om innkommende og utgående dokumenter, samt interne dokumenter som inngår i saksbehandlingen.
Dokumenter som ikke er arkivverdige skal ikke journalføres. Ikke-arkivverdige dokumenter er verken gjenstand for saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon, og de har gjerne en tidsbegrenset interesse.
I Helse Midt-Norge er det innført elektronisk saksbehandling og elektronisk arkiv. Dette innebærer at saksbehandlingen skal skje elektronisk, både av leder, saksbehandler og arkivar. Felles postmottak arkiverer ikke papir, med unntak av dokumenter nevnt under pkt. 3.4. Skannet versjon av papir er å anse som originaldokument.
I Helse Midt-Norge er alle helseforetakene og Hemit definert som selvstendige arkivskapere. En arkivskaper er en organisatorisk enhet eller en person som skaper arkiv som ledd i sin virksomhet. Det betyr at korrespondanse mellom helseforetakene er å oppfatte som ekstern korrespondanse. Hvert enkelt arkivskaper har sitt eget elektroniske arkiv for lagring og gjenfinning av alle arkivverdige dokumenter.
Det kan noen ganger oppleves uklart om et dokument hører hjemme i sakarkivet eller i pasientjournalen. Helse- og omsorgsdepartementet og Kultur og kirkedepartementet definerer i et brev av 15.01.2007 stilet til offentlige organer forholdet mellom virksomhetens journalføringsplikt etter arkivloven og helsepersonells dokumentasjonsplikt etter helsepersonelloven og pasientjournalforskriften på denne måten:
«Som utgangspunkt skal alle utgående og inngående dokumenter til virksomheten journalføres og arkiveres i sakarkivet. Dette gjelder også dokumenter som omhandler den helsehjelpen pasienten har mottatt, men der formålet med dokumentet ikke er å dokumentere helsehjelpen, for eksempel:
- brev om pasienter til/fra offentlige helsemyndigheter, for eksempel Statens
helsetilsyn eller Norsk pasientskadeerstatning
- brev til/fra forsikringsselskaper i forbindelse med skadeserstatningssaker
- brev til/fra pasienter, når de ikke er direkte knyttet til den helsehjelpen vedkommende får eller skal få.
Alle dokumenter av denne typen skal journalføres og arkiveres i sakarkivet i samsvar med arkivforskriftens bestemmelser.».
Sak
Består av journalposter/dokumenter som blir produsert i forbindelse med saksbehandling, f. eks. en klagesak. Saken får et unikt saksnummer som alle tilhørende journalposter knyttes til. Det registreres også metadata (saksopplysninger). All henvendelse i en sak skal i samme saksmappe.
Journalpost
Er en forsendelse som inneholder ett eller flere dokumenter som inngår i en saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon, f.eks. et brev med vedlegg. Metadata fra brevet (hoveddokumentet), som f. eks. avsender/mottaker og dokumentdato, registreres og knyttes opp mot en sak.
Dokument
Defineres som «En logisk avgrenset informasjonsmengde som er lagret på et medium for senere lesing, lytting, fremvisning eller overføring». Et dokument kan altså romme tekst, tegning, grafikk, fotografier, video, tale osv. Et dokument er alltid knyttet til en journalpost, enten som et hoveddokument eller et vedlegg.
Arkivdeler og ordningsprinsipp
Et arkiv er delt opp i arkivdeler som angir logisk eller fysisk arkivering av saker. I Helse Midt-Norge er det arkivdeler for administrative saker (sakarkiv) og for personalmapper (personalarkiv). Hver arkivdel er ordnet etter ett og samme ordningsprinsipp (klassering). I historiske databaser finner man tidligere arkivdeler.
Klassering/ordningsprinsipp HMN benytter er Arkivnøkkel for helseforetak.
Arkivdel |
Ordningsprinsipp (klassering) |
Ordningsverdi (arkivkode) |
Administrative saker (sakarkiv) |
Arkivnøkkel for helseforetak |
Funksjonsbasert |
Innkjøp (sakarkiv) |
Arkivnøkkel for helseforetak |
Funksjonsbasert |
Personalarkiv (objektarkiv) |
Fødselsnummer (objekt) |
Fødselsnummer |
Personalarkiv sluttet (objektarkiv) |
Fødselsnummer (objekt) |
Fødselsnummer |
Eksempler på dokumenttyper som skal registreres i Elements.
Dokumenttyper/områder |
Eksempler |
Avtaler |
Samarbeidsavtaler, leverandøravtaler |
Bankgarantier |
|
Blogg (egenprodusert i regi av foretaket) |
|
Forhandlingssaker |
Protokoller mellom arbeidsgiver og fagforening |
Henvendelser fra det offentlige |
Gjelder også dokumentasjon i Altinn |
Henvendelser fra private |
|
Høringsuttalelser |
|
Interne notater |
Som er ledd i en saksbehandling, herunder faglige uttalelser, interne bestillinger/beslutninger/forslag |
Klager/tvist |
Krever skriftlig svar/avgjørelse |
Korrespondanse mellom helseforetakene og RHF-et |
|
Møtedokumentasjon - intern
|
Innkallinger til og referater fra (følgende er minstekrav); - Ledermøter - Klinikkmøter - Avdelingsmøter - mm · Møter med beslutning skal dokumenteres · Også presentasjoner/vedlegg skal arkiveres |
Møtedokumentasjon - ekstern
|
Innkallinger til og referater fra (følgende er minstekrav); - Regionale møter - Nasjonale møter - Foretak/kommune - mm · Møter med beslutning skal dokumenteres · Også presentasjoner/vedlegg skal arkiveres |
Nyhetsbrev |
Egenprodusert |
Organisasjons-/administrative saker |
|
Pasientskadeerstatningssaker (NPE) |
|
Personalsaker |
Dokumenter knyttet til ansettelsesforholdet, den ansattes avtale, oppfølgning NAV |
Pressemeldinger |
|
Prinsipielle uttalelser/vedtak |
|
Prosjekt |
Prosjektdirektiv, møtereferat, sluttrapport og øvrige dokumenter og korrespondanse som har verdi som dokumentasjon journalføres fortløpende.
Ved prosjektstart skal prosjektleder opprette ny sak for prosjektet og legge merknad med URL-adresse til Sharepointsiden på saksnivå. Ved regionale prosjekt skal prosjektdokumentasjonen arkiveres hos Helse Midt-Norge RHF. Ved lokale prosjekter skal prosjektdokumentasjonen arkiveres hos det enkelte helseforetak. |
Rapporter |
Årsrapport, prosjektrapport m.m. utarbeidet av eget foretak |
Rapportering til Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) |
Årlig melding, tertialrapport, månedsrapportering m.m |
Samarbeid med andre organisasjoner |
|
SMS |
Når SMS benyttes til saksbehandling |
Sosiale medier |
Når sosiale medier benyttes til saksbehandling |
Strategiplaner |
Alle regionale planer som er vedtatt |
Eksempler på ulike dokumenter som ikke skal registreres i Elements.
Dokumenttyper/områder |
Merknader |
Bøker, tidsskrifter, aviser, brosjyrer, reklame |
|
Fakturaer |
Sendes videre til lønn- og regnskaps avd/SAP |
Hotellbestillinger, reisebestillinger |
Utføres gjennom G Travel |
Eksterne invitasjoner til kurs, konferanse, seminar ol |
Gjelder masseutsendelser uten navngitte mottaker |
Materiell fra kurs og konferanser |
|
Ordrebekreftelser |
Gjelder varebestillinger |
Post til fagforeninger |
Som ikke er ledd i saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon |
Reiseregninger |
Sendes videre til lønn- og regnskaps avd. |
Sykemeldinger |
Sendes til personalavdeling |
Timelister |
Skal føres i PRS |
Kursmateriell og presentasjoner |
Hvis det er vurdert til å ikke inneha verdi som dokumentasjon i noen grad |
Følgende dokumenter skal på grunn av skriftlig signatur arkiveres i papirformat i tillegg til at de skannes inn i Elements. Disse papirdokumenter blir arkivert i fysisk arkiv:
I dette kapitlet beskrives en generell arbeidsprosess for dokumentbehandling.
Først blir rollene i Elements beskrevet, deretter beskrives selve dokumentflyten.
Saksbehandlers ansvar og oppgaver vedrørende dokumentasjon i Elements
Saksbehandler er ansvarlig for å lagre arkivverdig dokumentasjon i Elements. Alle saksbehandlere har et medansvar for at HMN oppfyller arkivlovens formål slik at all aktivitet og saksbehandling blir dokumentert på en helhetlig og forsvarlig måte til bruk i nåtid og for ettertiden.
Følgende oppgaver må utføres av saksbehandler i Helse Midt-Norge:
o Dette gjelder også intern dokumentproduksjon (for eksempel prosjektdokumentasjon og referat)
o Følge opp ubesvart post innen frist
o Skjerme saker og dokumenter som inneholder sensitiv informasjon ved behov
o Ferdigstille journalposter med status Reservert
o Følge skriveregler for titler på saksmappe og journalpost.
o Ferdigstille kompletterte saksmapper som kan avsluttes
· Ansvarlig for å gi beskjed til saksfordeler/postmottak hvis post blir fordelt feil
Leders ansvar og oppgaver vedrørende dokumentasjon i Elements
Leder er ansvarlig for å lagre arkivverdig dokumentasjon i Elements. Dokumenter som etter Offentleglova §4 er gjenstand for saksbehandling og har verdi som dokumentasjon, er å ansees som arkivverdig. Leder skal være en pådriver for at saksbehandler følger dokumenthåndteringsprosedyrer, samt etterleve disse prosedyrene selv.
Følgende oppgaver må utføres av leder i Helse Midt-Norge:
· Er saksansvarlig for personalmappene for sine ansatte, noe som ikke kan delegeres videre, og skal håndtere dette jmf personalmapperutine
o Dette gjelder også intern dokumentproduksjon i avdelingen (for eksempel prosjektdokumentasjon og referat)
· Vite hvem som er avdelingens superbruker Elements, og involvere denne i avdelingens arbeid med systemet.
Saksfordeler
Saksfordeler har ansvar for å:
- fordele post i aktuell avdeling
- utføre leders oppfølgingsoppgaver i Elements ved behov
Superbruker
I tillegg til de rollene som eksisterer i Elements har Helse Midt-Norge gjennom oppgraderingen til Elements utnevnt en superbruker i hver avdeling/klinikk/enhet.
Superbrukeren har ansvar for å:
- bistå sin avdeling i opplæring og rådgivning i dokumentasjonshåndtering
- gi opplæring i bruk av Elements
Arkivar
Det finnes to ulike arkivarroller som kan tilpasses ulike ansvarsområder etter behov.
Oppgavefordelingen og bruk av de ulike rollene vil kunne variere fra foretak til foretak.
- Registrere, skanne og fordele alle arkivverdige dokumenter som kommer inn til postmottaket og importsentral
- påføre tilgangskode dersom det er aktuelt
- sette på ordningsverdi (arkivkode/fødselsnummer)
- kvalitetssikre og journalføre utgående post
- følge opp organisasjonens restanser
- publisere offentlig postjournal
- kvalitetssikre innholdet i saksbehandlingssystemet fortløpende
- tilby kurs innen Elements
- ta ut, sende og følge opp restanseliste
· Arkivar på «klinikk»-nivå kan ha ansvar for å:
- kvalitetssikre registreringer utført av saksbehandlerne og ledere i egen avdeling/seksjon i henhold til interne rutiner
- bistå med fordeling av post i henhold til interne rutiner
- være superbruker i egen avdeling
Sortering og åpning
· All post som er gjenstand for saksbehandling skal som hovedregel mottas i felles postmottak (brevpost, digital forsendelse, intern post, e-post)
· Brevpost som er arkivverdige skal skannes og registreres i Elements
o Dokumentavdelingene tar vare på papiroriginaler i minimum 1 måned, deretter makuleres de, med unntak av dokumenter nevnt i pkt. 3.4
o Vedlegg som ikke lar seg skanne må etterspørres elektronisk hos avsender
o Post som er åpnet, men som ikke skal journalføres i Elements, fordeles/sendes til saksbehandler;
§ Blader, aviser, reklame, regninger og annen dokumentasjon
· Arkivverdige e-postmeldinger til felles postmottak, registreres i Elements
· Digital forsendelse til importsentral registreres i Elements
· Arkivverdige rekommanderte sendinger registreres i Elements
Feiladressert post
Felles postmottak eller den enkelte avdeling omadresserer og returnerer feiladressert post til avsender eller Posten Norge.
Personlig post
· Med personlig post menes brev hvor mottakers navn er angitt før foretakets navn. Personlig adressert post åpnes i felles postmottak. Egne rutiner for HNT.
Returpost
Returpost åpnes av felles postmottak for å finne ut hvem som er avsender og sendes så videre til riktig avsender internt. Konvolutten stemples.
Rekommandert post
· Dersom rekommandert post ikke er personlig adressert, behandles den på samme måte som vanlig innkommet post.
· Rekommandert post som er personlig adressert sendes uåpnet direkte til mottaker. REK-nr. og mottaker registreres iht. interne rutiner.
Mistenkelig post
· Hvis man mottar mistenkelige brev/pakker skal man ikke riste eller åpne disse. Posten plasseres i en pose og man skal varsle nærmeste leder (arkivsjef/stedfortreder) for videre håndtering. Ved stor mistanke kontaktes politiet umiddelbart på tlf. 112 for videre veiledning og håndtering.
Fordeling
· Felles postmottak fordeler innkommet post i henhold til interne rutiner i foretaket.
· All post skal som hovedregel være ferdig registrert og viderefordelt innen ett virkedøgn.
Saksbehandler får post via 3 kanaler:
Ledere har, i tillegg til det som er nevnt under «Saksbehandler», ansvar for enhetens ufordelte post:
Post til saksbehandling er en mottatt skriftlig henvendelse som skal behandles og besvares/avskrives i Elements. Alle saksbehandlere og ledere har ansvar for daglig oppfølging av post til saksbehandling.
Post til saksbehandling kan behandles på to måter:
Avskriving kan gjøres på tre ulike måter:
|
Dette alternativet brukes dersom innholdet i dokumentet som avskrives ikke fører til en handling. |
|
Dette alternativet brukes når innholdet i dokumentet som avskrives fører til en handling. |
|
Dette alternativet brukes dersom den skriftlige henvendelsen besvares pr telefon. Essensen i telefonsamtalen skal dokumenteres i merknadsfeltet for journalposten. |
Det følger av forvaltningsloven at man skal «forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold». Dette er et utslag av kravet om god forvaltningsskikk som blant annet innebærer å gi grundig, rask og korrekt saksbehandling. Dersom foretaket vet at det ikke vil klare å svare på henvendelsen innen en måned, skal det så snart som mulig, og innen en måned, gis et foreløpig svar hvor det opplyses om antatt svartid.
Saksbehandlingstid for innsynsbegjæringer er 5 dager.
Restansekontroll utføres jevnlig (minst hver tredje måned) for å sikre at HMN sin saksbehandling skjer raskt, effektivt og innenfor oppsatte frister. Det er den enkelte saksbehandler og leder som har ansvar for å overholde svarfrist. Det skal alltid tas ut restanselister for saksbehandlere som skal slutte eller skal ut i permisjon. Restansekontrollen skal bidra til å sikre at statistikk over HMN sin saksbehandlingstid er korrekt. Det skal søkes etter restanser eldre enn 2 uker. Listene, skjermede, sendes den enkelte saksbehandler med frist på 7 dager (virkedager) for rydding og eventuell tilbakemelding til arkivtjenesten dersom noe har lengre saksbehandlingstid enn normalt.
I Helse Midt-Norge kan saksbehandler opprette både saker og journalposter i sak- og arkivsystemet.
Alle dokumenter som saksbehandler mottar elektronisk i Elements er allerede registrert i en sak. Dersom saksbehandler skal utarbeide et nytt dokument, må dette enten registreres i en eksisterende sak eller så må det opprettes en ny sak.
Sakstitler og journalposttitler skal være korte, men konsise. Det er viktig å tenke på gjenfinnbarheten og at det skal være enkelt å søke opp saken både for saksbehandler selv og andre.
Finnes under «Relatert»: Vedlegg 1: Skriveregler HMN |
Finnes under «Relatert»: Vedlegg 1.2: Skriveregler STO |
Bruk av saksmappetyper gir en gevinst i form av automatisk standard arkivdel med evt. tilgangskode. Gjør det mulig å ta ut statistikk og gjør det mulig å søke etter mappetype.
Finnes under «Relatert»: Vedlegg 2: Saksmappetyper og Dokumentkategorier HMN |
Finnes under «Relatert»: Vedlegg 3: Saksmappetyper og Dokumentkategorier STO |
Når man skal utarbeide et dokument kan ulike dokumenttyper velges. Dette avhenger blant annet av om mottaker av dokumentet er ekstern eller intern. Der er ulike Word-maler tilknyttet de forskjellige dokumenttypene. Oversikten nedenfor er ment som en veiledning.
Du kan opprette følgende typer journalposter med tilhørende dokumenter:
Type |
Brukes når |
I |
Inngående dokument (brev, e-post, faks m.m.) fra en ekstern person/virksomhet |
U |
Utgående dokument (brev, referat, faks, e-post m.m.) til en ekstern person/virksomhet |
N |
Internt notat (e-post, internt referat, notat) sendes innad i eget foretak · Benyttes i de tilfeller hvor mottaker skal ha et oppfølgingsansvar («Post til behandling») |
X |
Internt notat uten oppfølging (e-post, internt referat, møteinnkalling, notat) sendes innad i eget foretak · Benyttes i de tilfeller hvor mottaker ikke skal ha et oppfølgingsansvar · Benyttes i de tilfeller hvor hensikten kun er å informere · Benyttes i de tilfeller man ønsker å dokumentere noe ut over selve saksbehandlingen, «egennytte» |
S |
Saksframlegg benyttes når man skriver sak til styremøte |
Y |
Arbeidsdokument ikke arkivverdig |
Bruk av dokumenttyper gir en gevinst i form av for eksempel automatisk frist.
Gjør det mulig å søke etter og å ta ut statistikk på dokumenttype.
Finnes under «Relatert»: Vedlegg 2: Saksmappetyper og Dokumentkategorier HMN |
Finnes under «Relatert»: Vedlegg 3: Saksmappetyper og Dokumentkategorier STO |
En journalpost vil ha ulike statuser i Elements, alt etter hvor i prosessen den er.
Ulike statuser en journalpost kan ha:
Kode |
Status |
Betydning |
Utfører |
R |
Reservert |
Dokumentet er under arbeid |
Arkivar/saksbehandler/leder |
S |
Registrert av saksbehandler |
Inngående brev og e-post som er importert fra Outlook |
Saksbehandler/leder |
G |
Til godkjenning |
Dokumentet er sendt til godkjenning til leder |
Saksbehandler |
F |
Ferdig |
Dokumentet er ferdigstilt og klart for å bli ekspedert For interne notater betyr det at notatet er tilgjengelig for de interne mottakerne |
Saksbehandler/leder |
E |
Ekspedert |
Brevet er ekspedert / sendt til mottaker · Når saksbehandler har ekspedert/sendt brevet ved hjelp av digital forsendelse. · Saksbehandler har sendt brevet i papirpost og har endret status manuelt fra F til E. |
Saksbehandler/leder |
M |
Midlertidig journalført |
Midlertidig journalført av arkivet |
Arkivar |
J |
Journalført |
Dokumentet er journalført og blir automatisk konvertert til PDF/A. Journalposten er også klar for å bli publisert på offentlig journal (postlista) Dokumenter som arkivet selv oppretter, får status J direkte. Det betyr at arkivet tar kvalitetskontroll samtidig med at det opprettes. Arkiv skal daglig ta et søk som henter opp alle journalposter som har status E og S for å kvalitetssikre og journalføre disse. Dokumentet blir da konvertert til PDF/a. Det kan ikke gjøres endringer i dokumenter i status J. |
Arkivar |
A
|
Avsluttet |
Dokumentene er arkivert og registreringen er avsluttet. Dokumenter i et sakarkiv som er arkivert uten journalføring, skal være med i avleveringen/deponeringen dersom de ikke har blitt kassert før uttrekket blir produsert |
arkivar |
U |
Utgått |
Journalposten er utgått eller slettet |
arkivar |
Alle malene i Elements har «bokmerker» som fletter inn metadata (informasjon om mottaker, saksnummer, dato) som blir registrert før selve brevet opprettes. Dette inkluderer også navnene til saksbehandler og leder.
For dokumenter som krever (elektronisk) godkjenning av leder, er det utarbeidet maler hvor navn og tittel på nærmeste leder automatisk blir flettet inn i brevet. Det er derfor viktig at rett mal blir valgt, avhengig av hvem som skal signere og hvilket ledd i organisasjonen rollen din hører til.
Elektronisk godkjenning utført av leder blir loggført i Elements og det vil fremgå i malen at leder har godkjent dokumentet elektronisk. Malene skal ha følgende tekst som erstatter signatur:
Dokumentet er elektronisk signert og har derfor ikke håndskrevne signaturer
Når saksbehandler (vanlig ekspedering) og leder (ekspedering med parafering) godkjenner en journalpost elektronisk i Elements, blir navnet automatisk flettet inn i dokumentet. Dette er «signaturen», og dokumentet signeres ikke med blekk.
Vanlig ekspedering
Vanlig ekspedering (sending) benyttes for journalposter som ikke krever leders godkjenning. Vanlig ekspedering skjer ved at saksbehandler ferdigstiller og ekspederer dokumentet (endrer status fra R til F eller E).
Vanlig ekspedering benyttes for brev, notater og e-post som bærer preg av å være en ren ekspederingssak (eksempelvis bekreftelse på mottatt søknad, forespørsel om mer dokumentasjon, oversending til vurdering osv.) eller utsendelse av ulike standardbrev.
Ekspedering med parafering
Å parafere er å medunderskrive et dokument.
· Hovedregelen er at alle dokumenter skal være godkjent før ekspedering (utsendelse).
· Leder må godkjenne den endelige versjonen av dokumentet og utfører godkjenning i Elements.
· Leder kan ved alminnelig delegasjon gi en saksbehandler tillatelse til å sende ut brev uten parafering
· Dokumentets innhold og saksbehandlers fullmakter avgjør om dokumentet skal ekspederes med eller uten parafering
Alle utgående brev hvor saksbehandler paraferer for leder, skal være elektronisk godkjent av leder, i Elements. Dette gjelder dokumenter:
· som binder opp foretaket
· som har et kontroversielt innhold
· som krever avklaring
I Helse Midt-Norge er
hovedregelen at brev skal ekspederes (sendes) elektronisk ved bruk av
elektronisk digital forsendelse (EDF).
EDF er løsningen til DigDir (Digitaliseringsdirektoratet) og holder
sikkerhetsnivå fire. Det innebærer at også sensitiv informasjon kan sendes sikkert
med løsningen.
Privatpersoner blir søkt opp i Folkeregisteret og verifiseres ved hjelp av fødselsnummer. Virksomheter blir søkt opp i Enhetsregisteret og verifiseres ved hjelp av organisasjonsnummer.
Dersom mottaker ikke har digital postkasse, blir dokumentet automatisk skrevet ut, konvoluttert og sendt pr. post. Dette skjer ved automatisert prosess.
Kontaktkort benyttes for utsendelser via fysisk post. Informasjon om adressat opprettes som kontaktkort. Dette må utføres manuelt av postmottak/saksbehandler.
I Helse Midt-Norge er alle dokumenter og saker i utgangspunktet offentlige og foretakene skal praktisere meroffentlighet. Det vises i denne sammenheng til offentleglova § 11 om merinnsyn:
«Når det er høve til å gjere unntak frå innsyn, skal organet likevel vurdere å gi heilt eller delvis innsyn. Organet bør gi innsyn dersom omsynet til offentleg innsyn veg tyngre enn behovet for unntak.»
Opplysninger som er taushetsbelagte skal alltid unntas offentlighet.
Skal man unnta opplysninger fra offentligheten skal dette gjøres ved å påføre tilgangskode, lovhjemmel og evt. skjerming av tittel og avsender/mottaker.
Å skjerme et dokument/journalpost er ikke ensbetydende med at hele dokumentet kan unntas. Ved innsynsbegjæring vurderes skjerming på nytt.
Ved tvil, kontakt postmottak.
For å ivareta personvernet og hensynet bak bestemmelser i offentleglova, benyttes tilgangskoder og nivåautorisasjoner for å begrense hva den enkelte bruker får lese og søke etter i Elements. På den måten hindrer systemet at alle brukere får tilgang til all informasjon.
Hvilke tilgangskoder og autorisasjoner den enkelte får, avhenger av hvilken rolle vedkommende har og hvilke oppgaver vedkommende skal utføre. Organisasjonsstrukturen i Elements speiler Tieto Personal (TP).
Arkivledere har egen oversikt over utvidete tilgangskoder som er gitt ut fra tjenstlig behov frem til teknisk løsning er på plass og ledere kan søke om dette via personalsystemet.
Roller i Elements, ikke utfyllende:
Rolle |
Kode |
Arkivansvarlig |
AR1 |
Arkivpersonell |
AR2 |
Leder |
LD |
Saksbehandler |
SB |
Saksfordeler |
SF |
Utvalgssekretærer/Møtesekretær |
US |
Oversikt over tilgangsstyring i Helse Midt-Norge
- fordelt på roller (Saksbehandler, Saksfordeler, Leder)
- fordeles automatisk ved opprettelser av roller via AD synk
- tilgang til ytterligere tilgangskoder fordeles etter tjenstlig behov, og da fordelt på
§ kun for egne saker
§ for egen enhet
§ for hele organisasjonen
Finnes under «Relatert»: Vedlegg 4: Tilgangsstyring fordelt på roller HMN |
Finnes under «Relatert»: Vedlegg 5: Tilgangsstyring fordelt på roller STO |
Alle medarbeidere med en rolle i sak- og arkivsystemet vil ha lesetilgang til saker eller dokumenter som er offentlige (dvs. saker og dokumenter som ikke er påført en tilgangskode). Leserettighet er en brukers rettighet og mulighet til å lese informasjon på tvers av avdelinger i foretaket.
Skriverettigheter er en brukers mulighet til å opprette/skrive/endre i saker, journalposter og dokumenter. Hovedregelen er at en saksbehandler kun kan skrive i egne dokumenter og avdelingens dokumenter, med mindre det opprettes en tilgangsgruppe.
Tilgangsgrupper benyttes for å gi en gruppe brukere tilgang til saker og journalposter på tvers av den administrative strukturen. Eksempel på slike grupper kan være saksbehandlere som arbeider innenfor et felles saksområde som inneholder graderte saker og dokumenter, eller som skal ha registreringsrettigheter i samme saksmappe.
I utgangspunktet er det som regel bare saksbehandleren selv og vedkomnes leder som har skrivetilgang til egne saker og tilhørende dokumenter. Denne tilgangen kan utvides ved å gi tilgang til en bestemt gruppe personer i organisasjonen. Slike tilgangsgrupper kan bestå av en eller flere saksbehandlere, gjerne på tvers av avdelinger. Dokumentavdelingene oppretter slike faste grupper. Som saksbehandler kan du opprette en ad-hoc gruppe knyttet til en sak eller en journalpost.
Tilgangskode i kombinasjon med hjemmel benyttes for å skjerme sensitiv informasjon for uberettiget innsyn.
Finnes under «Relatert»: Vedlegg 6: Tilgangskoder HMN |
Finnes under «Relatert»: Vedlegg 7: Tilgangskoder STO |
Sensitiv informasjon i saks- eller journalposttittel må aktivt skjermes/sladdes, slik at teksten ikke ligger åpent tilgjengelig i offentlig journal og for alle brukere i virksomheten.
Dette gjøres ved å markere den delen av teksten som skal skjermes, f.eks. «Arbeidsforhold – Bernt Hansen». Høyreklikk på markert del og velg riktig skjermingsmetode. Man kan her velge både "merk tekst som skjermet" og "merk tekst som personnavn". Begge metoder skjermer informasjonen man ønsker unntatt offentlighet.
Som offentlig virksomhet har vi plikt til å utarbeide en offentlig postjournal. Alle inn- og utgående dokumenter som har fått status J (journalført) i Elements danner grunnlag for våre offentlige postlister. Postlistene legges tilgjengelig for publikum og presse på helseforetakenes internettsider. Rutinen skal til enhver tid være tilgjengelig i Helse Midt-Norge RHF sin EQS, under regionale prosedyrer.
Alle kan be om innsyn i dokumentene våre. Det er ikke nødvendig å oppgi noen grunn for hvorfor innsyn ønskes.
Alle foretakene i Helse Midt-Norge følger regional rutine for behandling av innsynsbegjæring. Ansvaret for vedlikehold, oppfølging og eventuelle endringer i rutinen ligger hos regionalt arkivforum som består av arkivlederne i foretakene.
Rutinen skal til enhver tid være tilgjengelig i Helse Midt-Norge RHF sin EQS, under regionale prosedyrer.
Dokumenter som faller inn under sikkerhetsloven med forskrifter, håndteres i egne rutiner.
Det er flere lover som berører og regulerer dokumentbehandling og saksbehandling i offentlig sektor. Det er også viktig å ta i betraktning de skrevne og uskrevne regler som man legger i begrepet god forvaltningsskikk. Dette omfatter stikkord som likebehandling (presedens), fullstendig beslutningsgrunnlag, at henvendelser besvares innen rimelig tid.
Nedenfor er en opplisting av noen sentrale lover:
Helseforetaksloven
Lov av 14. juni 2001 nr. 41 om helseforetak m.m. slår i § 5 blant annet fast at foretakene regnes som offentlige organer etter arkivloven.
Arkivloven med forskrifter
Lov av 4. desember 1992 nr. 126 om arkiv (arkivloven), samt forskrift av 11. desember 1998 nr. 1193 om offentlige arkiver (arkivforskriften). Arkivloven inneholder en del overordnede og grunnleggende bestemmelser om arkiv og spesielt om arkiv i offentlig forvaltning.
Forvaltningsloven med forskrifter
Lov av 10. februar 1967 om behandlingsmåten i forvaltningssaker. Gir generelle regler om saksbehandling, samt spesialiserte bestemmelser om taushetsplikt og partsoffentlighet.
Her skal særskilt nevnes:
eForvaltningsforskriften av 25. juni 2004. Forskrift om elektronisk kommunikasjon med og i forvaltningen.
Offentleglova med forskrifter
Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd av 19. mai 2006 nr. 16 . Den har betydning for journalføring, offentlig journal, innsyn og skjerming av informasjon.
Personopplysningsloven
Lov av 15. juni 2018 nr. 38 om behandling av personopplysninger.
Loven implementerer EUs personvernforordning som norsk rett og inneholder i tillegg utfyllende regler om behandling av personopplysninger i Norge.
Arkivdel
Arkivdel benyttes til å angi hvilken arkivserie en sak er arkivert i. Alle saker som er arkivert i en arkivdel, er ordnet etter et felles ordningsprinsipp. Eksempel: SAK, PERSONAL
Besvare post til saksbehandling
Utføres enten ved at man besvarer det inngående dokumentet (I) eller notatet (N) med et utgående brev eller notat. Alternativt at man tar dokumentet/notatet til etterretning/orientering. Det vil si at man utfører en aktiv handling og dokumenterer i sak- og arkivsystemet hva som er gjort.
Dokument
Dokument defineres som «en logisk avgrenset informasjonsmengde som er lagret på et medium for senere lesing, lytting, fremvisning eller overføring».
Journalpost
Journalpost benyttes til å betegne en registrering av ett eller flere dokumenter som inngår i en felles forsendelse/ekspedisjon. En journalpost kan bestå av et hoveddokument og flere vedlegg.
Klassering
Klassering foretas ved at det registreres en eller flere ordningsverdier på en sak.
Løpenummer
Alle journalposter som er opprettet i Elements får et unikt løpenummer som følger journalposten, selv om journalposten blir flyttet fra en sak til en annen.
NOARK
Noark står for Norsk Arkivsystem. Elements er utviklet i henhold til kravspesifikasjonen Noark som Riksarkivet står bak. Noark-5 er den gjeldende standard for journalføring og arkivering i offentlige organer (statlige, fylkeskommunale og kommunale organer).
Ordningsprinsipp
Ordningsprinsipp for ordning av saker innenfor en arkivdel kan for eksempel være klassering eller fødselsnummer. Ordningsprinsipp med tilhørende verdier kan også benyttes som søkebegrep for å lete frem saker som omhandler samme objekt eller emne.
Ordningsverdi
De verdier som er tillatt benyttet innenfor et ordningsprinsipp. I Helse Midt-Norge brukes «Arkivnøkkel for helseforetak».
Originaldokument
Dokumentet i den form det ble laget og sendt. Ved ren elektronisk saksbehandling er dette det digitale eksemplaret, og med fysisk underskrift det signerte papireksemplaret.
Post til saksbehandling
En restanse er en skriftlig mottatt henvendelse som ikke er behandlet/avskrevet. Henvendelsen kan være av typen I (inngående brev) og N (notat med oppfølging).
Saksbehandling
Alt arbeid knyttet til det å motta og/eller produsere informasjon som ledd i det arbeidet vi utfører.
Sak
Saksbegreper benyttes til å lenke registrerte dokumenter som logisk hører sammen til en felles identitet. I dette dokumentet brukes begrepene saksmappe og sak om hverandre.
Den felles identiteten skal gi bedre oversikt og gjøre gjenfinningen enklere.
Saksnummer
Alle saker/saksmapper som er opprettet i sak- og arkivsystemet får et unikt saksnummer.
På foretakenes EQS skal følgende informasjon finnes:
- Interne rutiner for postfordeling
- Arbeidsbeskrivelse for arkivarer
- Klassering (ordningsverdier) – Arkivnøkkel for helseforetak
- Saksbehandlingsregler:
Finnes under «Relatert»: Vedlegg 8: Retningslinjer for saksbehandling ved HNT |
- Skriveregler:
Finnes under «Relatert»: Vedlegg 1: Skriveregler HMN |
Finnes under «Relatert»: Vedlegg 1.2: Skriveregler STO |
- Lenker til navigasjonssedler
- Lenker til relevant lovverk
Ansvaret for vedlikehold, oppfølging og eventuelle endringer ligger hos Felles postmottak i foretakene.