Merk: Denne prosedyren er under utvikling
Denne prosedyren er en del av et regionalt prosjekt for å forbedre forvaltningsmodellen for regionale prosedyrer. Den er publisert for å støtte praksis i påvente av endelig ferdigstillelse. Innholdet kan bli justert basert på videre faglig vurdering, innspill fra brukere og oppdatert kunnskapsgrunnlag.
Vi oppfordrer til bruk og samtidig tilbakemelding dersom du har forslag til forbedringer.
Dokumentet skal sikre god og ensartet
praksis for utarbeiding av regionale fagprosedyrer i Helse Møre og
Romsdal HF (HMR), Helse Nord-Trøndelag HF (HNT) og St. Olavs hospital HF (STO) og
omfatter beskrivelse av hvordan en oppretter og reviderer
prosedyrer.
Dokumentet gjelder for ansatte som har fått rollen
som dokumentadministrator i den regionale prosedyrebanken. Mer utfyllende
brukerveiledning er tilgjengelig nederst inngangsbildet i
EQS.
Ansvar
Alle dokumentadministratorer skal holde oversikt over egne prosedyrer og varsle
nærmeste leder dersom de bytter avdeling, slutter i foretaket eller av andre
årsaker ikke skal være dokumentadministrator. Leder er ansvarlig for at
dokumentene overføres til ny dokumentadministrator og at vedkommende får
opplæring.
En prosedyre er en fremgangsmåte for å utføre en aktivitet eller en prosess. Prosedyrer er konkrete beskrivelser av hvordan avgrensede oppgaver skal/bør utføres. Dette skal ikke være en lærebok, men detaljert nok til at de som har utdannelse som kreves for arbeidet forstår beskrivelsen.
· Fagprosedyrer som gjelder ett fagområde, for eksempel: “Trombolyse”
· Tverrfaglige fagprosedyrer som gjelder flere (eller alle) fagområder, for eksempel: “Traumeteam”
· Systemprosedyrer gjelder alle fagområder, for eksempel “Epikrise” eller “Dokumentasjon av helsehjelp”
· Les veileder for utarbeidelse av regionale prosedyrer
o Undersøk om det allerede finnes en prosedyre som dekker temaet.
o Vurder om temaet kan integreres i en eksisterende prosedyre fremfor å opprette en ny
· Sjekk kunnskapsbaserte verktøy i ditt helseforetak (VAR, Metodebok, NEL, FHI med flere) for å unngå dobbeltarbeid og sikre faglig kvalitet.
· Prosedyrer i EQS skal være kortfattet, klar og konsis. Alle referanser og kilder skal oppgis.
Gå til Arbeidsdel i
EQS
Velg Dokumenter – Nytt dokument
Følgende bilde kommer opp på skjermen:
Tittel |
Dette angir dokumentets tittel. Start med emne/tema, deretter hovedfagområde, eventuelt underliggende eller annet samhandlende fagområde. Eksempel 1: Innleggelse av blærekateter. Urologi Eksempel 2: Epikrise. Dokumentasjon av helsehjelp. HP Ord som går igjen ofte (for eksempel Retningslinje, Prosedyre eller Sykepleie ved…) utelates eller legges sist i tittelen. |
Dokumenttype |
Velg Regional fagprosedyre |
Enhet |
Velg enhet ved å trykke Endre. Velg det øverste nivået, Regional
prosedyrebank |
Dokument - kategorier |
Trykk på Endre. Velg aktuell kategori ut fra fagområde. Kategorien som velges er avgjørende for at kobling til lokal EQS blir korrekt. Velg primært en eller to dokumentkategorier. Merk: Dokumentkategorimenyen er skjult i visningsbildet, men åpnes ved å trykke på ikonet øverst til venstre i visningsbildet: |
Trykk på
Fyll ut malen.
Trykk på Bakgrunn
Velg deretter de kapitlene som skal ligge bak fanen Bakgrunn, trykk på pilen for å flytte dette til Valgte kapitler. Husk å lagre.
Avanserte egenskaper
Revisjonsfrist |
Det er viktig at prosedyrer i kvalitetsstyringssystemet holdes oppdatert. Gyldighetsperiode vurderes for hver enkelt prosedyre når det utformes. Hovedregelen er 2 års gyldighet når ikke annet er bestemt. Kortere eller lengre gyldighetsperioder kan fastsettes dersom prosedyrens innhold tilser det. (for eksempel hyppige faglige endringer eller stabile langsiktige rutiner) |
Hva skjer etter revisjonsfrist |
For hver prosedyre skal det angis hva som skal skje dersom revisjon ikke er gjennomført innen revisjonsfristen. Det er tre mulige valg. 1. Dokumentet utfases 2. Dokumentet er fortsatt gyldig 3. Dokumentet er fortsatt gyldig, men merkes med en advarsel (rødt kryss)– standard innstilling Dokumentadministrator får beskjed fra EQS-systemet under Oppgaver og på e-post når et dokument nærmer seg revisjonsfrist. |
Forfatter |
Velg de som har utarbeidet innholdet i dokumentet. Alle tre HF-ene må være representert. |
Utarbeidet ved enhet |
Velg Regional prosedyrebank |
Søkeord |
Det skal legges inn ekstra søkeord for lett å gjenfinne prosedyrer |
Dokument under utforming tilgjengelig for andre i arbeidsdelen |
Skal stå slik: |
Vis lenke for utskrift |
|
Søkbart fra visningsdelen |
|
Kan eksporteres |