TSB - Overflytting av LAR-pasient til annet helseforetak v. 1.1

Hensikt og omfang

Sikre en forsvarlig overføring til annet helseforetak.

 

 

Ansvar

Alle behandlere og ledere som jobber med LAR skal følge gjeldende prosedyrer. Avvik fra gjeldende prosedyre skal begrunnes ut fra den aktuelle situasjonen, og dette skal dokumenteres.

 

 

Arbeidsbeskrivelse

Forberedelse

1.    Pasienten eller ruskonsulent i kommunen informerer om at han/hun vil flytte til annet helseforetak.

2.    Planer om flytting bør tas opp i ansvarsgruppa i god tid før planlagt flytting. Boligsituasjonen i ny kommune må avklares. Det må også gjøres en status for rehabiliteringsarbeidet og klarlegging av videre mål.

3.    Pasienten informeres om at han/hun må bytte fastlege til den nye tilflyttingskommune.

 

 

Overføring

1.    Dersom flytting skal skje til annet helseforetak, skal ansvarlig behandler i LAR sende viderehenvisning til nytt LAR-tiltak. Nødvendig dokumentasjon (rettighet, behandlingsdato) må sendes med.

2.    Flytting og overføringsdato avtales med nytt LAR tiltak, evt. avtale dato for overføringsmøte.

3.    Kommunal kontaktperson tar kontakt med tilflyttingskommune for å forberede overflytting med hensyn til praktiske forhold som økonomi, forskrivning, medikamentutlevering, urinprøvekontroll, ansvarsgruppe, mulighet for å videreføre andre støttetiltak og evt. andre praktiske spørsmål.

4.    Kommunal kontaktperson oversender aktuell informasjon til NAV/sosialtjeneste og evt. fastlege i den nye kommunen.

5.    Ansvarsgruppen i kommunen på det nye stedet utarbeider så raskt som mulig, sammen med pasienten, ny IP samt sørger for at det undertegnes avtaler med de aktuelle nye samarbeidspartnere. Om mulig tilstrebes det å avholde overføringsmøte.

6.    Fraflyttingskommunen beholder ansvaret under overføringsarbeidet.

7.    Nytt LAR-tiltak/ansvarsgruppen gir beskjed om overføringsdato til lege, apotek, urinprøvested m.v

8.    Opprinnelig LAR-tiltak betaler medikamentkostnad og utleveringskostnad i nytt helseforetak frem til overføringsdato.

9.    Behandler i LAR oversender epikrise etter endt behandling.

10.  Avslutning av pakkeforløp kodes kode O «overført til annet helseforetak/privat behandlingssted for videreføring av pågående pakkeforløp».