Koordinerende enhet i helseforetakene v. 1.0

Hensikt

Koordinerende enhet (KE) skal bidra til kontinuitet i pasientforløpet uavhengig av hvem som til enhver tid yter tjenesten. KE skal bidra til god samhandling internt i sykehusene, med kommunene, fastlege og andre relevante aktører for pasienter med behov for langvarige og koordinerte tjenester.

Formål

·         Sørge for system for rutiner for individuell plan og koordinator.

·         Rutiner og prosedyrer som sikrer helhetlige og koordinerte tjenester til brukere/pasienter med behov for tjenester fra flere fagområder, nivåer og sektorer

·         Alle pasientgrupper med behov for langvarige og koordinerte tjenester, ikke avgrenset til habilitering og rehabilitering.

Ansvar

Samhandlingssjef i sykehusene har overordnet ansvar for koordinerende enhet.

For å ivareta dette skal koordinerende enhet ha et nettverk som består av kontaktpersoner fra klinikker/avdelinger med pasientrettet virksomhet. Antallet kontaktpersoner må vurderes for å sikre representasjon fra aktuelle fagområder. Det bør foreligge en funksjonsbeskrivelse for rollen som kontaktperson i koordinerende enhet.

Koordinerende enhet i helseforetaket skal være representert med fast deltaker i Regional koordinerende enhet (RKE). Ivaretakelse av rollen kan ved behov delegeres.

Arbeidsoppgaver for KE i spesialisthelsetjenesten

 

Systemnivå

Individnivå

Koordinerende enhet

Rutiner for:

·         Individuell plan (IP)

·         Koordinator

 

Informasjon til pasienter, pårørende, samarbeidspartnere og avdelinger om tilbud som finnes

 

·         Rådgivning til de kliniske avdelingene

·         Rutiner

·         Bistå med opplæring

·         Tilbud som finnes

 

Har en generell oversikt over habilitering- og rehabiliteringstiltak i helseregionen, og gi råd til klinikere om bruk av disse.

 

 

Koordineringsmottak for saker der klinikkene ikke blir enige om hvem som skal ha koordineringsansvaret

Har oversikt over og nødvendig kontakt med koordinerende enheter i kommunene

·         Tilgjengeliggjøre oppdatert kontaktinformasjon til koordinerende enhet i kommunen.

·         Ta i bruk etablerte kontaktpunkt i Helsefelleskapene

 

Koordinerende enhet skal ha systematisk kontakt med brukerutvalget i helseforetaket

 

Klinikker/kliniske avdelinger

Opplæring av ansatte i forhold til:

·         koordinator

·         IP

·         Koordinerende enhet

·         Informasjon om aktuelle tilbud

Ansvar for at den enkelte pasient får koordinerte tjenester

Oppnevning, opplæring og veiledning av koordinator

 

Nettverk for Koordinerende Enhet i helseforetaket

 

·         Består av kontaktpersoner fra klinikk/avdeling med pasientrettet virksomhet, og ledes av samhandlingssjef evt. andre med delegert ansvar for ivaretakelse av rollen.

·         Utgjør Koordinerende enhet i helseforetaket og skal møtes jevnlig.

·         Skal legge til rette for et felles årlig møte med koordinerende enhet i kommunene der aktuelle samhandlingstema blir tatt opp.

 

 

 

Informasjonstelefonen 800 300 61 er lagt til Regional koordinerende enhet og besvarer spørsmål vedrørende tilbud om habilitering og rehabilitering fra fagpersoner og pasienter/pårørende i regionen.