De regionale helseforetakene fikk fra 1. januar 2003 overført ansvaret for behandlingshjelpemidler og forbruksmateriell fra folketrygden. Helse Midt-Norge har i sine styringsdokumenter til St. Olavs hospital HF og Sykehusapoteket beskrevet at tjenesten skal administreres som en regional tjeneste ved St. Olavs hospital, med støtte for utlevering av medisinsk utstyr fra Sykehusapoteket.
Hensikten med prosedyren er å beskrive samarbeidet mellom REB og Sykehusapoteket, samt å regulere utleveringen av nærmere angitte forbruksmateriell til pasienter som får behandling fra spesialisthelsetjenesten utført hjemme.
Prosedyren omfatter administrasjon, innkjøp, lagerføring og utlevering av forbruksmateriell.
Utlevering av materiellet skjer direkte til pasientene fra Sykehusapotekets avdelinger, eller ved pakkeforsendelse. Sykehusapoteket velger til enhver tid rimeligste transportløsning som dekker behovet. Sykehusapoteket er ansvarlig for at det finnes avtaler på slik transport og at transportørene tilfredsstiller krav til Good Distribution Practice (GDP). Kostnadene til forsendelsene omfattet av denne beskrivelsen dekkes av REB.
Det skal avholdes minimum to statusmøter mellom Sykehusapoteket og REB sine representanter pr. år. Representanter bør ha jevnlig dialog utover dette for å sikre god samhandling.
Utføres av |
Arbeidsoppgave |
SYA |
Økonomi |
SYA |
Reklamasjon |
SYA |
Avtaleforvaltning |
REB/SYA |
Samarbeidsarena Det er ønskelig med en samarbeidsarena mellom Sykehusapoteket og REB der begge parter kan utveksle kunnskap og erfaringer for å forbedre pasientbehandlingen. Gjennom en slik samarbeidsarena vil begge parter kunne jobbe sammen for å finne nye løsninger og innovasjoner som kan forbedre pasientbehandlingen ytterligere. Dette kan gjennomføres blant annet ved felles kurs og fagdager og hospitering mellom Sykehusapoteket og REB. |
REB/SYA |
Opplæring og samhandling mellom Sykehusapoteket og REB REB og Sykehusapoteket skal inkludere hverandre, dele informasjon og utveksle erfaringer på områder som er felles og knyttet til administrasjon, innkjøp og utlevering av forbruksmateriell. Dette innebærer følgende punkter:
|
SYA |
Rapportering Det skal leveres rapporter månedlig med tanke på hva som er utlevert og kostnad på hvert helseforetak/apotek. Rapporten skal inneholde en oversikt som viser hva som er utlevert av forbruksmateriell, og være oppdelt i varekost (uten påslag), transportutgifter/frakt (Bring og annen transport) samt administrasjonskostnader. Selve varekostnaden skal deles opp i kategoriene insulin, ernæring og annet forbruksmateriell. |
Good Distribution Practice (GDP)
Forfatter: |
Tommy Kværnø (STOH Seksjonsleder) Lene Sæther Sandblost (SYA Farmasøytisk rådgiver) Jan Erik Leirtrø (SYA Økonomidirektør) Bjørn Syltebø Grytli (STOH Fagrådgiver) |
---|---|
Godkjent av: |
Jan Erik Leirtrø (SYA Økonomidirektør) Tor Ove Kvingedal (STOH Avdelingssjef) |
Dokumentadministrator: | Eva Sørli (STOH Kvalitetskoordinator) |
Dokument-ID: | 1334 |
Gyldig fra: | 02.07.2024 |
Revisjonsfrist: | 02.07.2026 |
Ingen endring.