Henvisning - Vurdering, registrering og oppfølging v. 1.1

Hensikt og omfang

Prosedyren skal sikre

         at pasienter får riktig helsehjelp til rett tid i henhold til lover, forskrifter og prioriteringsveiledere

         at vurderingsbrudd og fristbrudd unngås

         at pasienter som vil få eller har fått fristbrudd får informasjon og følges opp 

         at gjennomsnittlig ventetid fra ny henvisning er mottatt til helsehjelp er påbegynt, er under det antall dager som er gitt av Helsedirektoratet for aktuelt fagområde og tilfredsstiller nasjonale styringskrav

         riktig registrering og jevnlig rydding og vedlikehold av ventelister

 

Prosedyren gjelder for

         alle enheter som yter helsehjelp

Ansvar

Klinikksjef / divisjonssjef / avdelingssjef har ansvaret for at prosedyren følges i sin helhet

Arbeidsbeskrivelse

1 Klinikk-, divisjons-, avdelingssjef

Område

Sørge for-ansvar

Driftsplanlegging

         sikre god planleggingshorisont, slik at pasienter skal kunne gis avtale minimum 6 måneder fram i tid

         klinikken/enheten følger Helse Midt-Norges rutiner for oppfølging av pasienter på venteliste, se fanen «Relatert»

         tilpasse egen kapasitet og vurdere ekstern oppfølging

o   Tilbakeføre pasienter til henviser

o   Endre konsultasjonsvarighet, -frekvens og intervall

o   Endre intern oppgavefordeling

o   Bruke eksterne helsetjenesteytere

Henvisninger til vurdering

         henvisninger gjennomgås og vurderes fortløpende og senest innen 5 virkedager av personell med riktig kompetanse

         ved mistanke om alvorlig sykdom vurderes henvisningen omgående

         frist gis i henhold til nasjonale prioriteringsveiledere

         pasienter skal tilskrives innen 10 virkedager (Prioriteringsforskriften § 4)

Nyhenviste pasienter

         ingen pasienter skal oppleve fristbrudd

         unngå planlagte fristbrudd (time etter frist for helsehjelp)

         ved fare for fristbrudd skal Helfo varsles – se  flytskjema (skjemaet er under revisjon)

o   være ansvarlig for å gi klarsignal for økte kostnader ved bruk av Helfo

o   utpeke 2-3 ansatte som skal overvåke fristbrudd og registrere i Fristbruddportalen

         intern hast skal ikke overstige 60 dager for nyhenviste pasienter

Forløpspasienter

         Ivareta medisinsk forsvarlighet for pasienter som har påbegynt helsehjelp ved å bruke «Prioritet» og «Intern hast»

o   definer hvilke diagnoser og tilstander som skal gis Prioritet 01: «Kan ikke vente ut over dato for Intern hast»

o   iverksett tiltak for pasienter som har passert dato for Intern hast (avtalebrudd)


 

2 Lege, behandler, vurderingsteam

Område

Arbeidsoppgave  

Vurdering av henvisning

         vurderes innen 5 virkedager (7 kalenderdager)

         vurderes omgående ved mistanke om kreft eller annen alvorlig sykdom

         nasjonale faglige retningslinjer/prioriteringsveiledere legges til grunn, men vurderingen individualiseres på grunnlag av informasjon i henvisningen

         benytt tilstandsgruppe ved vurdering hvis tilgjengelig for aktuell tilstand, og gjør individuelle tilpasninger ved behov

         vurdere behov for kontaktlege/-psykolog og koordinator i spesialisthelsetjenesten – se relatert

         vurdere om konsultasjonen kan gjennomføres som video/telefon-konsultasjon eller ved fysisk oppmøte

Utfall av vurdering

 

Dersom henvisningen godtas

         Opprett relevante forordninger eller gi informasjon om oppgaven til sekretær

 

Dersom henvisningen avvises

         Fyll inn relevant informasjon og begrunnelsen for avslaget

 

Dersom henvisning er feilsendt:

         Benytt Omdiriger – velg riktig mottaker [XXX ADM xxx]

o   Eks: STO ADM Endokrinologi

o   gjelder kun for interne mottakere

 

Dersom henvisning er mangelfull:

         Benytt Infoforespørsel. Henvisning kommer tilbake i In Basket etter 3 dager ved mangel på respons

Videre plan for den enkelte pasient

         forordne ny avtale for oppfølging

o   angi forventet dato for neste ledd i forløpet (= dato for Intern hast)

         dersom helsehjelp skal avsluttes benytt forordning Avsluttes

         når det er aktuelt, angi korrekt verdi i feltet Prioritet for å sikre riktig oppfølging på avtalen

o   betyr «kan ikke vente ut over forventet dato (prioritet 1)

o   angi subgruppe dersom aktuelt for din avdeling

o   angi undergruppe dersom aktuelt for din avdeling

o   suppler gjerne med Planleggingsinstruksjoner

         vurdere behov for kontaktlege/-psykolog og koordinator i spesialisthelsetjenesten – se relatert


 

3 Merkantile funksjoner

Område

Arbeidsoppgave  

Henvisningsflyt Pasienter med henvisning

Alle virkedager

         Gjennomgå fane Henvisninger/autorisasjon i liste over arbeidslister

Eksempel

o   Ny forespørsel: [STO xxx]

o   Avventer gjennomgang: [STO Vurdering xxx]

o   Autorisert: [STO Ferdig vurdert xxx]

         Kontroller at pasientens fastlege er registrert i storyboard, og oppdater ved behov (via Journal – velg Helsefaglig team i storyboard)

         Opprett forløpsperiode Henvisning mottatt

o   Opprett forløpsperiode for pakkeforløp hvis aktuelt

         Henvisninger på pasienter i forløp (samme helsetilstand)

o   Knytt henvisning til allerede eksisterende henvisningsperiode, hvis systemet ikke allerede har opprettet. Vurderingsdato første instans registreres manuelt for henvisninger fra aktører utenfor Helseplattformen

o   Dersom vi mottar ny henvisning på pasient, som vi tidligere har behandlet for samme tilstand, er hovedregelen at ny henvisningsperiode opprettes

         Kommer henvisningen i form av epikrise, må denne opprettes som en henvisning. Følg deretter vanlig henvisningsflyt. Se brukerveiledning: Epikriser i e-meldingsrapporter BV-210-102


Kontrollrutine (rapport) – alle virkedager

         NPR DQ Henvisninger med mer enn 14 dager fra mottak til vurdering (Merkantil – Daglig og ukentlig oppfølging, ID 782718)

o   Nyhenviste pasienter

o   Forløpspasienter

Henvisningsflyt Pasienter uten henvisning

Akutte pasienter

         Alle kontakter i akuttmottak, poliklinikk og sengepost må være koblet til en henvisningsperiode med en tilknyttet henvisning. Hvis henvisning ikke er mottatt elektronisk, må det opprettes en henvisning manuelt før pasienten skrives/sjekkes ut.

o   Dersom pasienten kommer via akuttmottak og skrives inn i sykehus har akuttmottak ansvar for at henvisningsperiode med koblet henvisning er opprettet før pasienten forlater akuttmottaket.

o   Dersom pasienten møter direkte på avdeling, har avdelingen ansvar for at henvisningsperioden med koblet henvisning er opprettet før pasienten forlater avdeling.

 

Pasienter som henviser seg selv

Se brukerveiledning: Pasient henviser seg selv HV-157-080

 

Nyhenviste pasienter

Alle virkedager

         Planlegge helsehjelp innen Frist for helsehjelp angitt av vurderende behandler jf. Pasient- og brukerrettighetsloven §2-1

         Tilskrive pasienter om resultat av vurderingen fortløpende og senest innen 10 virkedager jf. Pasient- og brukerrettighetsloven §2-2:

o   Avtale med dato og tidspunkt gis til pasienter som har frist innen 4 måneder

o   Ukenummer for avtale kan gis til pasienter som har frist om 4 måneder eller mer, når avtale med dato og tidspunkt ikke kan gis direkte

         Tilskrive pasienter om avtale

o   Gi avtale minimum 2 uker før frist for å redusere risiko for fristbrudd ved sykehusutsettelse

o   Dersom avtalen er mindre enn 2 uker etter vurderingsdato, må pasienten kontaktes per telefon i tillegg til brev/SMS for å sikre at pasienten får innkallingen

         Fristbrudd: Følg regionalt flytskjema og meld pasient til Helfo når aktuelt - se flytskjema. (skjemaet er under revisjon)

 

Kontrollrutine (rapport) – alle virkedager

         Fristbrudd - dynamisk etter brukerrettigheter ID 802062

         Planlagte fristbrudd dynamisk etter brukerrettigheter ID 801981

Purring på henvisning

Se brukerveiledning «Håndtering innkommende henvisning», kapittel 5.1

Pasienter som har påbegynt helsehjelp

(det er registrert ventetid slutt-dato)

Alle virkedager

         Planlegge helsehjelp i henhold til behandlers dato for intern hast og prioritet – benytt «arbeidsliste for ventelister»

o   Prioritet 01 skal gis avtale først

 

Klage på vurdering

Rutiner ved klager på vurderingen - se lokal prosedyre

 

 

4. Sentrale dashbord

Navn på dashbord

Dashbord id

Kort beskrivelse

Nyhenviste - alle ventende på dine avdelinger

 312108317

Viser nyhenviste, fristbrudd og planlagte fristbrudd

NPR – Ventelistestatistikk

312999000

 

Viser månedlig rapportering til NPR, inkl. nåværende status inneværende måned

Kapasitetsstyring – Fagområde

3107100103

 

Viser oversikt over utlokaliserte pasienter, utskrivningsklare pasienter og forventet innleggelse

Merkantil – daglig og ukentlig oppfølging

232796

 

Viser oversikt over arbeidsliste og rapporter som skal følges opp daglig og ukentlig

 

5. Oversikt over rapporter

Rapport i gammelt system

Rapport / arbeidsliste i Helseplattformen

Dashbord

ID

Oppd.frekv.

Nyhenviste pasienter – ikke vurdert innen vurderingsfrist

(Populerer ut fra vurderingsdato)

«Henvisninger med mer enn 14 dager fra mottak til vurdering»

(10 virkedager = 14 kalenderdager)

NPR Datakvalitet

782718

Hver natt

Forløpspasienter – ikke vurdert innen vurderingsfrist

«Henvisninger med mer enn 14 dager fra mottak til vurdering»

NPR Datakvalitet

782718

Hver natt

Henvisninger til vurdering

Henvisning mangler innledende vurdering / innledende vurderingsdato

NPR Datakvalitet

664308

Hver natt

Fristbrudd

Fristbrudd - dynamisk etter brukerrettigheter

Nyhenviste alle ventende på dine avdelinger

802062

Hver time

Planlagte fristbrudd

Planlagte fristbrudd - dynamisk etter brukerrettigheter

Nyhenviste alle ventende på dine avdelinger

801981

Hver time

Henvisningsperioder uten aktive ventelister

Henvisningsperioder uten aktiv plan

Søkes opp

632687

Hver 5. time

Under 120 dager ventetid

Frist for helsehjelp

Filtrer venteliste (arbeidsliste) på fristdato under 120 dager. Midlertidig: Sorteringsmulighet.
(Filter på plass i Juni 2023)

 

Arbeidsliste

Instant

Over 120 dager ventetid

Frist for helsehjelp

Forløpsperiode – pasienter med rett til helsehjelp som har ventet mer enn 120 dager

Søkes opp

593339

Hver time

Utsatt av sykehuset eller samarbeidspart (ulike koder)

1: Nyhenviste alle ventende mangler ventetid sluttdato (Utsatt av sykehuset? Ja)
2: Ventelisteoppføringer som er utsatt ved dine avdelinger

1: Nyhenviste alle ventende på dine avdelinger

2: Søkes opp

1: 801696

2: 683259

1: Hver time

2: Instant

Utsatt av medisinske årsaker

Nyhenviste alle ventende mangler ventetid sluttdato (Utsatt av sykehuset? Nei)

Nyhenviste alle ventende på dine avdelinger

801696

Hver time

Utsatt av pasient

Nyhenviste alle ventende mangler ventetid sluttdato (Utsatt av sykehuset? Nei)

Nyhenviste alle ventende på dine avdelinger

801696

Hver time

Intern hast

1: Midlertidig: Planlegg innen dato – Forventet dato, prosedyredato

2: SD-modell «Planlagte episoder (Passert planlagt tid)»

 

 

1: (ukjent)

2: Hver natt

 

6. Rapportering

Rapportering

Analysesjef

Ukentlig

Rapportere til administrerende direktør, klinikk-, divisjons-, og avdelingsledelse med utgangspunkt i punktmåling blant ventende pasienter i PAS

         vurderingsbrudd og gjennomsnittlig vurderingstid

         fristbrudd

         gjennomsnittlig ventetid

o   ventende

o   avviklet

         Passert planlagt tid ("avtalebrudd") for forløpspasienter 

 

Månedlig

Rapportere til Hovedledelsen (NPR-tall) over fristbrudd og gjennomsnittlig ventetid

Seksjon for kliniske IKT-funksjoner

Sørge for

         analyser av fristbrudd

         identifisering av problemområder og kapasitetsutfordringer 

         iverksetting av tiltak i samarbeid med de kliniske avdelinger og HMN RHF

 

Definisjoner

Begrep

Forklaring

Avtalebrudd

 

Avtalebrudd oppstår for forløpspasienter når avtale (time/innleggelse) gis etter dato for intern hast. Rapporteres til NPR uavhengig av om avtalen er en prioritert avtale eller ikke

Forløpspasient

Pasienter hvor helsehjelp er påbegynt, og ytterligere helsehjelp i form av utredning, behandling eller kontroll planlegges. Se også prioritert avtale

Forløpsperiode

Er en periode under henvisningsperioden som viser hvilke mål vi jobber mot for den enkelte pasient. Forløpsperioden vises som en tidslinje og har definerte mål som kan kobles mot planlagt aktivitet

Frist for helsehjelp

Dato som helsehjelp senest skal igangsettes. Juridisk garanti. Se Pasient- og brukerrettighetsloven § 2.1b og 2.2 – se relatert lenke

Fristbrudd

Fristbrudd oppstår hvis helsehjelp ikke er startet innen dato for frist for helsehjelp. Pasienten har da juridisk rett til helsehjelp fra annen tjenesteyter og meldes Helfo fristbruddportal

Henvisningsperiode

Tidsperiode fra mottak av henvisning for ett og samme syketilfelle
til utredning, behandling, rehabilitering og oppfølgning er
gjennomført, og ingen nye kontakter er avtalt. En pasient kan ha flere henvisningsperioder samtidig innen en helseinstitusjon dersom det er flere sykdomstilstander

Intern hast

Dato for når helsehjelp skal gis for neste avtale (time/innleggelse).

For nyhenviste pasienter kan dato gis før dato for frist for helsehjelp, dersom utredning og supplerende undersøkelser må gjennomføres før helsehjelp påbegynnes, for eksempel operasjon

Pakkeforløp kreft/ Pasientforløp psykisk helse og rus

Et pakkeforløp/pasientforløp PH/rus skal være et helhetlig, kunnskapsbasert og standardisert pasientforløp som skal bidra til at alle pasienter får rett behandling til rett tid. Pakkeforløp/Pasientforløp er utviklet nasjonalt, og vi rapporterer forløpstid til NPR

Pasientforløp, helhetlig

Sammenhengende beskrivelse av en eller flere pasienters kontakter med ulike deler av helsevesenet i løpet av en sykdomsperiode

Pasientforløp, standardisert

En koordinert tverrfaglig og kunnskapsbasert prosess for en definert pasientgruppe, som kan omfatte utredning, behandling, oppfølging og omsorg

Prioritert avtale

Angi prioritet lik 01 for forløpspasienter dersom pasienten har en tilstand/diagnose som ikke kan vente ut over dato for intern hast, for eksempel ved utsettelser og ombestillinger. Angis per venteliste. Hensikten er å gjøre det mulig å skille avtalen fra andre avtaler hvor intern hast er uttrykk for en ønsket dato

Venteliste

I ventelisteforskriften defineres venteliste som et elektronisk register med ordnede opplysninger om pasienter som venter på undersøkelse eller behandling på institusjon. Venteliste er også brukt som beskrivelse av alle mellomliggende kontakter (innleggelse eller poliklinisk episode) fra start til slutt i en henvisningsperiode; hver kontakt/tiltak omtales som en venteliste (kontaktens «bakside»)

Vurdering

Lege/behandlers vurdering av om pasienten skal gis rett til helsehjelp, og frist for helsehjelp – jf Prioriteringsforskriften – se relatert lenke. Kan også utføres av tverrfaglig vurderingsteam

Vurderingsbrudd

Henvisninger skal vurderes og pasienten skal tilskrives innen 10 virkedager – jf Prioriteringsforskriftens §4 (se merknader). Vurderingsbrudd oppstår og rapporteres til NPR dersom denne fristen ikke overholdes. Vurderingsdato rapporteres korrekt først når resultat av vurderingen er registrert