Smittevern - Overvåking av helsetjenesteassosierte infeksjoner (HAI) i Helseplattformen v. 1.0

Hensikt

Å overvåke helsetjenesteassosierte infeksjoner (HAI) i Helseplattformen slik at helsetjenesteassosierte infeksjoner raskt og fortløpende identifiseres, for at tiltak for å forebygge disse kan raskt bli satt. Løsningen kan fungere som styringsverktøy og som et redskap i lokalt forbedringsarbeid i klinikker og avdelinger.

 

 

Omfang

Pasienter innlagt ved somatiske sengeavdelinger som kan ha en mulig HAI.

 

 

Bakgrunn

Overvåking av HAI har rutinemessig blitt utført i form av prevalensundersøkelser av sykehusinfeksjoner og antibiotikaforbruk, og insidensovervåking av postoperative sårinfeksjoner. I løsningen foreligger verktøy som på sikt gjør det mulig å gjennomføre fortløpende overvåking av alle HAI hos somatiske innlagte pasienter, samt at nevnerdata som kateterdøgn vil også være tilgjengelig.  Dette vil gi sengeavdelinger, klinikker, avdelinger og helseforetaksledelsen gode data på forekomst av HAI i sanntid. Løsningen vil ikke erstatte programmene MRS-PIAH og MRS-POSI, og vil være en tilleggsoppgave til dagens overvåkning.

 

 

Ansvar

Ledelsen ved helseforetakene skal sørge for at verktøyet gjøres kjent og klinikkledelsen bør etterspørre resultater i egen klinikk. Dette i tillegg til registreringsdata fra MRS-POSI og MRS-PIAH. Registrering vil utføres av definerte helsepersonell som har fått ansvar for dette, og dette besluttes lokalt. Bekreftelse av HAI skal utføres av behandlende/pasientansvarlig lege. Kvalitetssikring av HAI kan i tillegg utføres av smittevernpersonell, men verktøyet er hovedsakelig ment for internt forbedringsarbeid.

 

 

Fremgangsmåte

Ansatte (leger, kvalitetsrådgivere, fagsykepleiere, sykepleier eller andre som har fått tildelt denne oppgaven) registrerer HAI på sin klinikk/avdeling/sengepost. Andre ansvarlige kan legge til informasjon og svare ut abstraheringsskjema som kan indikere en mulig HAI. Det er kun leger som kan bekrefte eller avkrefte en HAI.

 

Registrering av HAI i pasientjournal

1.    Pasienter som har indikasjoner på en HAI UVI, HAI-BBI eller POSI vil få en utskriftsgruppe i form av en orange banner opp i den enkelte pasients journal under Sammendrag og i utskrivningsnavigatoren. I tillegg er det egne utskriftsgrupper for HAI-registering. Disse to typene utskriftsgrupper inneholder lenker til påbegynte HAI-registreringsskjemaer.

2.    Klikk på lenken for type HAI for å åpne det aktuelle HAI-skjemaet og se allerede registrert informasjon om denne HAI-en.
Det er også mulig å opprette en ny HAI-registering ved å klikke på lenken Opprett ny.

3.    Om pasienten har flere enn en HAI, kan også dette registreres.

4.    Vurder informasjonen i skjemaet opp mot FHI sine kriterier for aktuell HAI. 

5.    Klikk på HAI eller Ikke HAI i feltet Kategori under Viktige infeksjonsattributter. Trykk så Abstrahering utført (F). Sjekk at skjemaet har status Fullført.
Den endelig bekreftelsen av en HAI er forbeholdt leger.

Registrering av HAI i reporting workbench–rapporter

  1. Åpne dashbordet HAI - Registrering av og oversikt over helsetjenesteassosierte infeksjoner[1] (id 191106302001).
  2. Kjør hver av RW-rapportene (reporting workbench–rapporter) som ligger i komponenten Pasienter med symptomer og labresultater som indikerer mulig HAI.
  3. Gjør stegene som beskrevet under fanene Generelt i hver RW-rapport.
    Teksten under beskriver arbeidsflyten for POSI, men tilsvarende beskrivelser gjelder også for RW-rapportene for de andre HAI.

a)    Enkeltklikk på en pasient og sjekk klinisk informasjon i utskriftsgrupperapporten nederst.

b)    Hvis du fremdeles mener at det er sannsynlig at pasienten har en POSI, trykk Opprett POSI på verktøylinjen øverst i rapporten.

c)    Hvis du, basert på informasjonen i utskriftsgrupperapporten nederst, vurderer det som svært usannsynlig at pasienten har en POSI, trykk Gjennomgang (kommentar) og oppgi årsak Er ikke en HAI, legg eventuelt til en kommentar. Klikk Godta. Dette markerer at pasienten er ferdig sjekket.

d)    Hvis du, basert på informasjonen i utskriftsgrupperapporten nederst, vurderer det som sannsynlig at pasienten har en POSI, trykk Opprett POSI. Pasientens journal åpnes og du må registrere relevant informasjon om pasienten i to skjema i høyre sidepanel. Fyll ut alle relevant felter. Konklusjonen på om pasienten har en HAI eller ikke skal fylles ut av lege. Skjemaene vil allerede være utfylt med enkelte opplysninger fra pasientens journal. Dette kan overskrives hvis nødvendig.
Se Sammendrag -> POSI for informasjon om pasienten som er relevant for utfylling av HAI-registreringsskjema.

e)    Det første skjemaet heter Kasusfunn og har status Undersøker.
Ikke fyll ut feltet Kategori under Viktige infeksjonsattributter og ikke fyll ut feltet Kode under Tilknytt prosedyre. Når skjemaet er ferdig utfylt, klikk Undersøkelse utført (F). Dette tar deg videre til skjemaet som er spesifikt for den aktuelle typen POSI.

f)     Det andre skjemaet heter enten POSI Overfladisk, POSI Dyp eller POSI Organ/hulrom og er spesifikt for valgte type POSI. Dette skjemaet har status Abstrahering.
Når du har fylt ut skjemaet lar du feltet for om det er en HAI eller ikke stå åpent slik at legen kan fylle ut dette basert på dine opplysninger i skjemaet. Feltet Kategori under Viktige infeksjonsattributter som du så øverst i det første skjemaet ligger også nederst i det andre skjemaet. Skjemaet lagres automatisk.
Ikke trykk Abstrahering utført (E) før legen har konkludert med om det er en HAI eller ikke.

g)    Gå tilbake til rapporten. Trykk Gjennomgang (kommentar) og oppgi årsak Klar for legen og skriv en kommentar hvis det trengs. Trykk Godta.

h)   Legen må nå åpne det uferdige skjemaet og registrere om pasienten har en HAI eller ikke og så trykke Abstrahering utført (F). Sjekk at skjemaet har status Fullført.

i)     Legen kan gjøre vurderingen og be deg fullføre registreringen i skjemaet basert på muntlig eller skriftlig informasjon om pasienten, eller legen kan åpne uferdige skjema og registrere selv om pasienten har en HAI eller ikke.
Uferdige skjema finnes i en egen RW-rapport, eller er tilgjengelig via lenker i utskriftsgrupper flere steder i pasientens journal.

 

 

Referanser

Se relatert for henvisning til lov/forskrift og andre relevante kilder.



[1] Dashbordet inneholder reporting workbench (RW)-rapporter og indikatorer knyttet til HAI. Det er ment for kvalitetsrådgivere og andre som har en spesifisert rolle i registrering, kvalitetssikring og oversikt over HAI ved sin klinikk. RW-rapportene viser data i sanntid, og innholdet er begrenset i henhold til sikkerhetsinnstillinger for den enkelte bruker.