Reglement for utsmykking i Helse Midt-Norge v. 1.0

 

Helseforetaket har overordnet ansvar for å gjennomføre utsmykkingsoppgaver i nybygg i Helse Midt-Norge og forvalte utsmykkingen i etterkant. I samsvar med statlige retningslinjer avsettes 0,5 % av kostnadsestimatet for et nybygg til utsmykking.

 

Kunst skal registreres i EBIM og behandles som en bygningsdel med drifts- og vedlikeholdsdokumentasjon. For organisering og gjennomføring av utsmykkingsprosjekter kan det benyttes egne ressurser eller prosjektfaglig kompetanse fra Sykehusbygg HF.

 

Ved helseforetakene eller enhetene (sykehus, klinikk, DPS, DMS e.l.) bør det etableres et eget utsmykkingsutvalg med ansvar for å

  • forvalte midler avsatt til utsmykking/kunstinnkjøp
  • delta i gjennomføring av utsmykkingsprosjekter
  • påse at utsmykkingen/kunsten forvaltes forsvarlig

 

Utsmykkingsutvalget bør minst bestå av følgende:

  • en representant for eier (= helseforetaket), leder
  • en ansatterepresentant
  • en brukerrepresentant

 

Dersom foretaket har kunstforvalter og/eller benytter ekstern rådgiver ved behov bør denne inngå i utvalget.

 

Ved større nybygg bør det etableres egen utsmykkingskomite for det enkelte byggeprosjekt bestående av

  • representant fra utsmykkingsutvalget eller annen representant som HF’et utpeker (leder)
  • arkitekt for bygget
  • representant utpekt av prosjektleder
  • ansatterepresentant (fra utsmykkingsutvalget eller fra funksjonen det bygges for)
  • pasientrepresentant (fra utsmykkingsutvalget eller med erfaring fra funksjonen det bygges for)

 

Sekretariatsfunksjonen ivaretas av utbyggingsprosjektet, eventuelt kunstfaglig rådgiver fra Sykehusbygg HF (sekretær).

 

Utsmykkingskomiteen skal bidra til

  • utarbeidelse av utsmykkingsplaner, tilrådning om strategier for utsmykking
  • oppfølging av arbeidet med utsmykkingen i prosjektet
  • valg av utsmykking etter avtale med prosjektleder

 

Prosjektleder/byggherre har økonomisk og fremdriftsmessig ansvar for gjennomføringen av utsmykkingsprosjektet.