Prosedyren skal sikre at helsepersonell som bruker Helseplattformen får tilgang til kritiske helseopplysninger og planlagte tiltak i forbindelse med ikke planlagte avbrudd
· Klinikksjef/-leder, avdelingssjef/-leder, seksjonsleder
· Ansatt som er delegert oppgaven med å sikre at nød-PC er klar for bruk
· IT-bestiller for klinikk
· Ansvarlig for nød-PC-ene hos Avdeling for e-helse
· Ansatte
Rapporter som er tilgjengelig via nød-PC
Klinisk sammendrag – utgjør normalt mellom 5 til 10 sider med informasjon per pasient. Sammendraget består av personopplysninger, kliniske opplysninger og legemidler
Nød-PC – også kalt BCA-PC for Business Continuity Access – er en stasjonær PC som er i jevnlig bruk. Den må stå tilkoblet til sykehusnettet med kabel og reservestrøm der dette er tilgjengelig. PC-en må være koblet til en egen lokal skriver med kabel. Også skriveren skal være tilknyttet reservestrøm der dette er tilgjengelig.
PC-en får installert en egen Puls sprint-versjon for nød-PC-er. PC som står tilkoblet skanner eller betalingsterminal eller er satt opp som Puls spesial, kan derfor ikke benyttes.
Nød-PC-en er spesielt merket for å gjøre den enklere å identifisere, og skal ikke flyttes. Den skal stå påslått hele tida for å sikre at viktige kliniske opplysninger høstes og lagres. Dersom en nød-PC restartes på grunn av heng, treghet eller sikkerhetsoppdatering, vil data synkroniseres når PC-en igjen er på nett.
Nød-PC-en blir kontinuerlig overvåket av Helseplattformen som har rutiner for å iverksette tiltak – typisk varsle sykehuset – for å sikre at nød-PC-en igjen kommer på nett. Helseplattformen overvåker også pålogginger på løsningen, og varsler sykehuset om dette for oppfølging
Skriveren er en standard laserskriver som står tilknyttet nød-PC-en med lokal kabel, samt ha reservestrøm. Papirkapasitet: 5-10 ark per pasient er typisk antall utskrifter. Kapasiteten må beregnes ut fra antallet pasienter som dekkes av nød-PC-en.
Plassering – nær den kliniske virksomheten der pasienten mottar helsehjelp, samtidig ikke tilgjengelig for uvedkommende.
· Sengeposter og døgnenheter - Helseplattformen anbefaler ca 1 nød-PC per 20 senger. Kan være i arbeidsstasjonen eller et kontor tilknyttet enheten.
· Poliklinikker – 1 PC per lokalisasjon, som en arbeidsstasjon, ekspedisjon eller kontor tilknyttet enheten. Merk at nød-PC-en ikke kan benyttes sammen med lokal skanner eller betalingsterminal.
· Operasjonsområder – Helseplattformen anbefaler 1 nød-PC per operasjonsområde.
Nød-PC – også kalt BCA-PC (Business Continuity Access) er en PC som kontinuerlig høster informasjon fra aktuelle pasienters journal i Helseplattformen. Rapportene inneholder krypterte helseopplysninger om enheten(e)s pasienter, og lagres lokalt på PC-en. Det kreves egen bruker og passord for å få tilgang til opplysningene – siden man ikke kan logge på med ID-kort når nettet er nede eller strømmen er vekke.
Nød-PC-bruker – Helseplattformen lager og lagrer gyldig brukernavn og passord på nød-PC-en for bruk ved nedetid
Nød-PC-ansvarlig klinikk – ansatt som er delegert oppgaven med å sikre at nød-PC er klar for bruk
Nød-PC-ansvarlig Avdeling for e-helse – ansatt som er delegert oppgaven med å sikre at prosedyrer og informasjon er oppdatert og tilgjengelig, mottar påloggingskonvolutter og distribuerer dem til nød-pc-ansvarlige ved enhetene