Helseplattformen- Klargjøring av nød-PC (BCA-PC) v. 1.0

Hensikt og omfang

Prosedyren skal sikre at helsepersonell som bruker Helseplattformen får tilgang til kritiske helseopplysninger og planlagte tiltak i forbindelse med ikke planlagte avbrudd

Ansvar

·         Klinikksjef/-leder, avdelingssjef/-leder, seksjonsleder

·         Ansatt som er delegert oppgaven med å sikre at nød-PC er klar for bruk

·         IT-bestiller for klinikk

·         Ansvarlig for nød-PC-ene hos Avdeling for e-helse

·         Ansatte

Arbeidsbeskrivelse

Utføres av

Arbeidsoppgave

Klinikksjef/-leder

Avdelingssjef/-leder

Seksjonssjef

·         Oppnevne nød-PC-ansvarlig ved klinikken

·         Sørge for at ansatte får opplæring om nød-PC – hvor den står, i hvilke situasjoner den skal brukes, at den må stå i nett, være påslått og ikke skal flyttes

·         Følge opp eventuell uautorisert bruk som gir innsyn i helse personopplysninger

Nød-PC-ansvarlig ved klinikk

 

·         Vurdere antall og forsvarlig plassering av nød-PC-er og lokale skrivere sammen med enhetene

·         Ha kunnskap om hvilke enheter i Helseplattformen nød-PC-en skal høste helse- og personopplysninger fra

·         Sammen med leder identifisere forsvarlig plassering av konvoluttene med brukernavn, passord og logg for utlevering av konvoluttene

·         Gjennomføre årlig revisjon av nød-PC-ene i samarbeid med Avdeling for e-helse og enhetene som er knyttet til PC-en

IT-bestiller ved klinikk

·         Identifisere behov for endring eller flytting av eksisterende nød-PC med tilhørende behov for nettpunkter, reserveforsyning og ombygging

·         Bestille ny nød-PC, omtanking til eller avvikling av, nød-PC etter avtale med Avdeling for e-helse

Seksjonsleder for enhetens nød-PC

·         Følge opp mottatt varsel om at en nød-PC ikke står i nett og gjennomføre tiltak

·         Sammen med ledelsen følge opp varsel om pålogging, avklare om det er autorisert eller uautorisert bruk og iverksette tiltak ved behov

Nød-PC-ansvarlig ved Avdeling for e-helse

·         Mottar brukerkonvolutter fra Helseplattformen og distribuerer den ut til klinikkene som trenger dette

·         Melder avvik om autorisert bruk av nød-PC i Service Now for sykehuset

Nød-PC-ansvarlig ved klinikk

Før avbrudd:

·         Mottar konvolutter med brukernavn og passord og plasserer dem på forsvarlig og avtalt adgangskontrollert sted – for eksempel enhetens medisinrom.

·         Sørger for at prosedyrer og øvrige hjelpeskjema for bruk av nød-PC er lokalisert i en lett gjenkjennelig nød-PC-perm ved nød-PC-en.

·         Sørger for at alle enheter i klinikken har blanke etiketter (kan oppbevares i Katastrofeperm) for ev. merking av prøveglass under avbrudd

Etter avbrudd:

·         Bestiller ny(e) brukerkonvolutt(er) fra Helseplattformen via ServiceNow slik at det alltid er 2 konvolutter tilgjengelig.

·         Etterfyller lager med etiketter

·         Melder avvik i EQS dersom nød-PC er tatt i bruk. Avviket behandles på klinikk. Avviket merkes Informasjonssikkerhetsavvik. Registrer i avviket hvem som har logget seg på nød-PC-en og hvilket brukernavn som ble brukt.

Ansatte

·         Ha kunnskap om hva en nød-PC er, hvor enhetens nød-PC finnes, når den skal brukes og tiltak som skal iverksettes

 

Pasientinformasjon

Rapporter som er tilgjengelig via nød-PC

Klinisk sammendrag – utgjør normalt mellom 5 til 10 sider med informasjon per pasient. Sammendraget består av personopplysninger, kliniske opplysninger og legemidler

Utstyr

Nød-PC – også kalt BCA-PC for Business Continuity Access – er en stasjonær PC som er i jevnlig bruk. Den må stå tilkoblet til sykehusnettet med kabel og reservestrøm der dette er tilgjengelig. PC-en må være koblet til en egen lokal skriver med kabel. Også skriveren skal være tilknyttet reservestrøm der dette er tilgjengelig.

PC-en får installert en egen Puls sprint-versjon for nød-PC-er. PC som står tilkoblet skanner eller betalingsterminal eller er satt opp som Puls spesial, kan derfor ikke benyttes.

Nød-PC-en er spesielt merket for å gjøre den enklere å identifisere, og skal ikke flyttes. Den skal stå påslått hele tida for å sikre at viktige kliniske opplysninger høstes og lagres. Dersom en nød-PC restartes på grunn av heng, treghet eller sikkerhetsoppdatering, vil data synkroniseres når PC-en igjen er på nett.

Nød-PC-en blir kontinuerlig overvåket av Helseplattformen som har rutiner for å iverksette tiltak – typisk varsle sykehuset – for å sikre at nød-PC-en igjen kommer på nett. Helseplattformen overvåker også pålogginger på løsningen, og varsler sykehuset om dette for oppfølging

Skriveren er en standard laserskriver som står tilknyttet nød-PC-en med lokal kabel, samt ha reservestrøm. Papirkapasitet: 5-10 ark per pasient er typisk antall utskrifter. Kapasiteten må beregnes ut fra antallet pasienter som dekkes av nød-PC-en.

Plassering – nær den kliniske virksomheten der pasienten mottar helsehjelp, samtidig ikke tilgjengelig for uvedkommende.

·         Sengeposter og døgnenheter - Helseplattformen anbefaler ca 1 nød-PC per 20 senger. Kan være i arbeidsstasjonen eller et kontor tilknyttet enheten.

·         Poliklinikker – 1 PC per lokalisasjon, som en arbeidsstasjon, ekspedisjon eller kontor tilknyttet enheten. Merk at nød-PC-en ikke kan benyttes sammen med lokal skanner eller betalingsterminal.

·         Operasjonsområder – Helseplattformen anbefaler 1 nød-PC per operasjonsområde.

Definisjoner

Nød-PC – også kalt BCA-PC (Business Continuity Access) er en PC som kontinuerlig høster informasjon fra aktuelle pasienters journal i Helseplattformen. Rapportene inneholder krypterte helseopplysninger om enheten(e)s pasienter, og lagres lokalt på PC-en. Det kreves egen bruker og passord for å få tilgang til opplysningene – siden man ikke kan logge på med ID-kort når nettet er nede eller strømmen er vekke.

Nød-PC-bruker – Helseplattformen lager og lagrer gyldig brukernavn og passord på nød-PC-en for bruk ved nedetid

Nød-PC-ansvarlig klinikk – ansatt som er delegert oppgaven med å sikre at nød-PC er klar for bruk

Nød-PC-ansvarlig Avdeling for e-helse – ansatt som er delegert oppgaven med å sikre at prosedyrer og informasjon er oppdatert og tilgjengelig, mottar påloggingskonvolutter og distribuerer dem til nød-pc-ansvarlige ved enhetene

Relaterte dokumenter (referanser)

Helseplattformen- Tiltak ved avbrudd, bruk av nød-PC (BCA-PC)